קבוצה VS צוות, מה מתאים לעסק שלך?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

הבדלים והשפעות:

קבוצה – שני אנשים או יותר, הנמצאים באינטראקציה ותלויים הדדית, שהתכנסו במטרה להשיג מטרות מסוימות. מתחלק לקבוצות פורמאליות וקבוצות לא פורמאליות. 

צוות – קבוצה שהמאמצים האישיים מובילים לביצוע שהוא גבוה יותר מסכום התפוקות של היחידים בקבוצות (כמו בספורט, עבודה משותפת). 

קבוצות וצוותי עבודה – הבדלים:

ההבדל קבוצות עבודה צוותי עבודה
מטרות החלפת מידע (כל אחד עושה את החלק שלו) ביצוע משותף
סינרגיה (מתייחס לפעולה משותפת שנותנת תוצאה שהיא מעבר לסכום החלקים – “השלם גדול מסכום חלקיו”. סינרגיה ניטרלית (לעיתים שלילית עקב בטלה חברתית) חיובית
אחריות אחריות אישית אחריות אישית והדדית
כישורים אקראיים ומגוונים משלימים 

 

סינרגיה חיובית – אחד הדברים הכי חזקים שמבדילים בין קבוצה לצוות; “כמה שכל אחד בצוות יכול לתרום בנפרד – כך לצוות תהיה אפקטיביות גדולה יותר”. השיתוף פעולה של כולם יחדיו מביא לאפקטיביות גדולה מסך החלקים; צוות של חמישה בו לכל אחד יש תפקיד שמבוצע טוב – יניב תוצאות של שבעה אנשים בודדים שעובדים בנפרד. 

כך תתכנן את הצוות המושלם: השפעות על אפקטיביות הצוותים –

  • קונטקסט (הקשר):

  • משאבים מתאימים – ציוד מתאים, גיוס נכון, עידוד, קבלת אינפורמציה בזמן וכו’.
  • מנהיגות ומבנה – הסכמה על “מי עושה מה”.
  • תרבות של אמון – אחד בשני ובמנהיגים.
  • מערכות להערכת ביצועים ומערכות תגמולים – הערכה ותגמולים בדגש על אישיים וגם קבוצתיים. 
  • מבנה:

  • יכולות חברי הצוות – כישורים גבוהים ומתאימים למטרות הצוות. כישורי המנהיג חשובים במיוחד.
  • אישיות חברי הצוות – ממוצע חברי הקבוצה במצפוניות (בעלי מוסר עבודה, משמעת עצמית, משקיענים וכו’) ופתיחות לחוויות (קשור ביצירתיות ויזמות. מייצר תקשורת טובה) והציון המינימאלי בנעימות – על כל חברי הצוות להיות נעימים, לפחות ברף מינימאלי (כמה שיותר נעים, פחות נכנס לקונפליקטים).  
  • חלוקת תפקידים – התאמת התפקידים לכישורים של חברי הצוות. את החברים המוכשרים, מנוסים ומצפוניים כדאי לשים בתפקידים מרכזיים. 
  • גיוון – עדיף צוותים הומוגניים (-דומים במאפייניהם מבחינה דמוגרפית, ותק, תרבותית). יוצאי דופן: גיוון בתפקיד, השכלה והתמחות. זמן וניהול טוב משפרים יכולות של צוות מגוון.
  • גודל – צוותים קטנים יותר אפקטיביים. מומלץ המספר הקטן ביותר של אנשים שצריך בכדי לבצע את המשימה. כלל אצבע 5-9 עובדים
  • גמישות חברי הצוות – [לא מופיע במצגת, אולי צריך להתעלם מהסעיף] צוות המורכב מאנשים שמעדיפים לעבוד יחד. לא מומלץ להכריח עובדים שמעדיפים לעבוד לבד.
  • העדפות חברי הצוות – צוות המורכב מאנשים שמעדיפים לעבוד יחד. לא מומלץ להכריח עובדים שמעדיפים לעבוד לבד.
  • תהליכים:

  • מטרה משותפת – הבנת מטרת הצוות, פיתוח יעדים להשגת המטרה, אסטרטגיות להשגת היעדים. חשוב להקדיש זמן להגדרת מטרה ברורה המוסכמת על חברי הצוות. חשובה גם גמישות, להתאים את המטרה בהתאם לצורך.
  • יעדים ספציפיים – ספציפיים, ניתנים למדידה, ריאליים ומאתגרים.
  • מסוגלות הצוות – האמונה ביכולת של הצוות לבצע משימות.
  • מודלים מנטליים – תפיסות לא מודעות שיש לנו בראש, לפיהן אנו רואים את העולם – “לקוחות רק מנסים לסחוט אותנו”, “צבא הגנה לישראל”, “חייבים תואר כדי להצליח” וכו’. הידע והאמונות של חברי הצוות לגבי האופן שבו יש לבצע את העבודה בצוות. חשוב שיהיו מדויקים ומשותפים. כפירמה, חשוב לשים לב האם המודלים המנטליים של הקבוצה משרתים או לא משרתים אותנו.
  • רמות קונפליקט – קונפליקטים בין מערכות: קונפליקטים בין-אישיים מזיקים. רמה בינונית של קונפליקט על משימה – תורם. 
  • בטלה חברתית – מפחיתים בטלה חברתית בכך שכל חברי הצוות נושאים אחריות להשגת המטרות והיעדים של הקבוצה. 

עשוי לעניין אותך גם – ”קבוצות וצוותים- מה נכון לעסק שלך ?”

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792