מוסדות התקשורת ואימפריאליזם תרבותי – על מניעי הצריכה של הלקוח ג’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

אולי תרצה להתחיל לקרוא קודם את חלק א’, חלק ב’

 

זרימה נגדית של מידע (מן הלא-מערב למערב) 

תהליכים טבעיים אשר גרמו להחלשת הזרימה החד כיוונית. בוליווד, טלנובלות ואנימציה יפנית, הן שלוש דוגמאות לזרימה מאוד חזקה מהלא-מערב אל המערב. בהגדרה, זה סותר את הרעיון של אימפריאליזם תרבותי. גם ישראל נחשבת ליצאנית מספר 3 של פורמטים (מסודרים, בטיפול). חשוב לציין שאמנם ישנה זרימה נגדית של מידע אך יש לשים לב לתהליך שהיא עברה ושבסופו של דבר גם זרימת המידע הנגדית הושפעה מהמערב ומארה”ב- מהוליווד המקורית (בניסיון למצוא חן בעיני הצופים מחוץ להודו, בוליווד מאבדת את הצביון הייחודי שלה.  מה שקרה בבוליווד זה שהכוכבים ההודים עברו לארה”ב ועשו שם דברים שאסור, ככה הכוכבים המקומיים גם כן הושפעו ובעצם הרסן הותר. נושאים כגון בגידה, הומוסקסואליזם ואונס שנחשבו לטאבו הופכים לנפוצים. 

 

מספר גורמים המאפשרים את הזרימה הנגדית

  • שעתוק מודל המקצועיות של  המדיה האמריקנית ושל הטלוויזיה המסחרית על-ידי תאגידים לא-מערביים 
  • טכנולוגיה: הטכנולוגיה של טלוויזיה לווינית (דיגיטציה) עודדה רשתות שידור לפרוץ מעבר לגבולות המדינה בכדי למקסם רווחים.
  • האווירה הניאו-ליברלית של “סחר בינלאומי חופשי” אשר עודדה רגולציה ואפשרה כניסה קלה לשווקים מעבר לים

 

דוגמאות בולטות לזרימה נגדית של מידע

  • בשנות ה-80, הדוגמא הבולטת ביותר לייצוא טלוויזיוני מהלא-מערב – אמריקה הלטינית – הייתה טלנובלה – הגירסה המקומית לאופרת סבון, אשר יוצאה ל123 מדינות 

 

ביקורת על הטלנובלה

  • טלנובלות מתבססות על מודל אופרת הסבון. 
  • חברות כגון “ויקטוריה’ס סיקרט” וקוקה קולה משתמשות בפרסום סמוי בטלנובלות רבות
  • התכנים בד”כ הינם נערה ממעד נמוך אשר מחפשת חתן עשיר על מנת להתקדם 
  • מאנגה: אמנות הקומיקס היפנית

שוק חוברות הקומיקס ביפן גדול במידה רבה מהשווקים המקבילים באירופה או בארצות הברית. לפי הערכות כ-50% מהיפנים קוראים לפחות חוברת מאנגה אחת בשבוע. 

גם מחוץ ליפן זוכות המאנגות לפופולריות אדירה. ברחבי העולם נמכרו למעלה מ-250 מיליון עותקים של סדרת המאנגה

 

המאנגה המודרנית וההשפעות עליה

קדמו למאנגה האמאקימונו (מגילות מאוירות המגוללות סיפור בעזרת שילוב של מלל ואיורים) מהמאה ה-12 (יפן – יותר ציורים ממלל בהשוואה לסין).  אולם ההשפעה הגדולה ביותר על המאנגה המודרנית היא רצועת הקומיקס האמריקנית. בחצי הראשון של המאה העשרים (ולאחר מלח”ה ה-2) החלו להופיע בעיתונות היומית ביפן מגוון סדרות קומיקס מארה”ב. 

 

אוסאמו טזוקה והולדת המאנגה המודרנית

  • אחד המאנגאקים הללו, שהושפע רבות מוולט דיסני, חולל מהפכה בסוגה זו, והיה למעשה לאבי המאנגה של ימינו: אוסאמו טזוקה 
  • עד בוא טזוקה, היו המאנגות מעוצבות כהצגת תיאטרון: הדמויות היו מוצבות במרכז התמונה כשהן עומדות. טזוקה היה הראשון שתיאר תנועה בדומה לקולנוע. 
  • בינואר 1963 עלתה לשידור בטלוויזיה היפנית סדרת ההנפשה המקורית הראשונה. טזוקה הפיק אותה, והיא הייתה מבוססת על אחת מעבודותיו הידועה במערב.
  • בוליווד מול הוליווד
  • נכון לשנת 2006, בוליווד הרוויחה 1.75 בליון דולר (הרוח צפוי לעלות ל3.4 בליון ב2010), חצי ממה שהרוויחה חברת וולט דיסני באותה השנה בלבד.
  • למרות זאת, בעוד דיסני מיצה את השוק שלה בארה”ב, חצי מיליארד הודים מתחת לגיל 20 החיים ברחבי העולם מבטיחים שהיחס יגדל לטובת בוליווד בשנים הקרובות. 65% מצופי בוליווד מחוץ להודו הם מהגרים הודים, בעיקר בארה”ב, בריטניה ודרום אפריקה.
  • הוליווד מפיקה 500 סרטים בממוצע בשנה, בוליווד 1000 
  • הוליווד מרוויחה 75-80% מרווחי הסרטים העולמיים!
  • 50-60% מרווח הסרטים ההוליוודים מחוץ לארה”ב (המספר עולה מדי שנה), רק 20% מרווחי בוליווד מחוץ להודו
  • עלות הפקת והפצת סרט הוליוודי 60 מליון דולר, סרט בוליוודי 5 מליון דולר (95 אחוזים בהפסד), 

 

ביקורת- ההתמערבות של בוליווד

  • בנסיון למצוא חן בעיני צופים מחוץ להודו, בוליווד מאבדת את הצביון הייחודי שלה
  • בעבר, בוליווד לא ראתה עירום כלל ומעשה האהבה בוטא בשירה וריקוד, מאז שנת 2000 Talaash”  ו”Andaz” הנם סרטים אשר שברו את הטאבו 
  • פריאנקה צ’ופרה: “בהוליווד הנשיקה הפכה לדבר מקובל ואני אינני חושבת על כך כלל כאשר אני קוראת תסריטים” 

 

  • גלוקליזציה– כאשר מוצרים עוברים מארה”ב למדינות אחרות לעיתים דווקא התרבות המקומית היא

זו שמעצבת ומשנה אותם. הרעיון הוא שבכל פעם שנכנס מוצר, או רעיון התרבות משנה ומעקרת אותו מכל שורשיו האמריקאיים. הגלוקליזציה מבטלת את הרעיון של אימפריאליזם תרבותי. כאשר פורמטים מערביים נוחתים במדינות שונות הם מקבלים צביון מקומי.

לדוגמא:MTV ASIA, STAR TV INDIA, האח הגדול ישראל,  השגריר, סוף הדרך, מי רוצה להיות מיליונר, מקדונלדס ישראל. למרות שהתרבות המקומית משנה את המוצרים מהמערב, הם עדיין לא משתנים לחלוטין וניתן למצוא בהם סממנים של ערכים קפיטליסטים. (המרוץ למיליון).

 

  • התפתחות הטעם המקומי: מחקרי קהל בינלאומיים מסוף שנות ה-80 ועד היום מצאו שמרבית התוכניות בראש טבלת הצפייה הינן מקומיות.

 

  • אנטי-אמריקניזם לאחר ה-9.11

אולי יעניין אותך גם – תקשורת לקידום העסק- דגמים של פיקוח על מוסדות תקשורת המונים- חלק א’

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792