איך תביא את העסק שלך למקסימום תוצאות – נתונים ומחקרים בשיווק

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

 

מערכת המידע השיווקי

מידע שיווקי הינו אוסף של נתונים מאורגנים ומנותחים בצורה בעלת משמעות. המידע השיווקי הינו חיוני משום שהוא עוזר למנהלים לחוש את הסביבה העסקית\שיווקית ולהתאים את הפירמה לתנאים המשתנים בסביבה. באמצעות המידע נוכל להגדיל אי ודאות וסיכון, ונגדיל את השליטה על הצלחת מהלכים עתידיים. המידע השיווקי מסייע ומאפשר דיוק בקבלת החלטות אסטרטגיות, טקטיות ובבקרה, והוא נוגע ללקוחות (פוטנציאל שוק, מאפיינים, התנהגויות קנייה וכו’), מתחרים (ישירים, עקיפים, פוטנציאליים, רמת המוצר וכו’), ערוצים (שרשרת אספקה, ערוצי מתחרים וכו’), מאקרו (מגמות פוליטיות, כלכליות, חוקיות וכו’), פנימי (מכירות ורווחיות, שביעות רצון, תלונות וכו’). 

מערכת מידע שיווקי (ממ”ש) – זו היא מערכת המורכבת מאנשים, ציוד, תהליכים לאיסוף, מיון, ניתוח והערכה של מידע נחוץ, עדכני רלוונטי, מתומצת ובמועד המשמש לקבלת החלטות שיווקיות לביצוע. ככל שיהיה יותר במשותף למרקטינג ולמערכת המידע – כך יגדלו היכולות שלנו לקבל החלטות שיווקיות טובות יותר ובמקביל תרד רמת הסיכון.

 

מקורות המידע השיווקי 

את המידע השיווקי אוספת הפירמה משלושה מקורות שונים; אלמנט ראשון של איסוף נתונים הינו מקרב הארגון עצמו. מערכת דיווחים פנימיים זהו איסוף נתונים הנוגע לנתונים ממקורות פנימיים בארגון (נתונים שוטפים על לקוחות, מכירות, עלויות, סוגי מלאי), ולהתפתחות טכנולוגיה עסקית: מערכות CRM, מערכות BI, מערכות ERP. אלמנט שני של איסוף נתונים מתבצע באמצעות מודיעין שיווקי (פעילות שיטתית לאיסוף, ניתוח, דיווח של מקורות חיצוניים על הסביבה העסקית של הפירמה; לדוגמה: מעובדים, מספקים, מלקוחות, ממתחרים וכו’). אלמנט שלישי של איסוף נתונים מתבצע באמצעות מחקר שיווקי (תכנון, איסוף, ניתוח ודיווח שיווקי של נתונים וממצאים השייכים למצב שיווקי מוגדר, העומד לפני החברה). 

מקורות למידע שיווקי בשישה שלבים (נוגעים רק בשניים עיקריים)

    1. הגדרת הבעיה ויעדי המחקר –

      קביעת הנושא המרכזי עליו המחקר אמור לענות (מדידת פוטנציאל שוק, מחקר עמדות, תפיסת המחיר, הגדרת מאפייני הלקוחות, אפקטיביות פרסומית וכו’) וניסוח תת שאלות ייחודיות למחקר. על מנת לקבל תוצאות מחקר מדויקות ורלוונטיות, עלינו להגדיר לחברת המחקר מבעוד מועד את הבעיה אותנו אנו מעוניינים לחקור, שכן מחקר עולה הרבה מאוד כסף, בעוד חוסר דיוק בהגדרה עלול לעלות בנתונים שלא ביקשנו ובעריכת מחקר חדש.

  1. פיתוח תכנית המחקר

  2. איסוף המידע –

    קיימות 2 שיטות לאיסוף נתונים, בעוד מחקר השוק עצמו בנוי משני סוגי נתונים (חיבור בין שניהם יהווה את המידע הדרוש): נתונים ראשוניים – נתונים שאינם קיימים בשום מקום ויש בהם צורך; על כן נצטרך לאסוף, לחקור, ולקיים מדגם מייצג (לדוגמה, סקר בחירות בטלוויזיה הוא נתון ראשוני). את הנתונים הראשוניים ניתן לאסוף במספר דרכים: תצפית – איסוף מידע כמותי באמצעות עריכת תצפיות על אנשים, פעילויות ומצבים (לדוגמה, לקוח סמוי); קבוצות מיקוד (איכותני); סקר – (כמותי) מתבסס על שאלון כאמצעי לאיסוף נתונים; כלי מחקר; תכנית הדגימה; שיטות התקשורת – ריאיון טלפוני\שאלון בדואר\ריאיון אישי\מקוון\מבחן אינטרנטי.    נתונים משניים – אותם הנתונים שנאספו ממקורות פנימיים וחיצוניים. נתונים משניים אלו הם אותם הנתונים הקיימים בשוק, ובמידה ואנו יודעים היכן– נוכל להפיק מהם את המידע הנדרש (לדוגמה, דו”חות קיימים הם נתונים משניים).

4.ניתוח המידע 

5.הצגת הממצאים

6.קבלת ההחלטה 

 

עשוי לעניין אותך גם – ”הבסיס של העסק שלך: שיווק”

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792