מהו שיווק ולמה העסק שלך לא יכול בלעדיו 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

שלט שתלוי בשירותים הכביכול מנחה את העובדים לשטוף ידיים, באופן ישיר מתקשר בין ההנהלה לעובדים אבל מטרתו האמיתית היא למסור מסר של ביטחון, אמון, סדר ואסתטיקה ללקוחות ולא לעובדים. זה מעלה את הערך של המותג.  

                                           

רשת target בארה״ב, שלט גדול ואדום של Thanks for shopping at target, המסר השיווקי פועל בדרכים נסתרות ולא ישירות. אנחנו מוסרים ללקוח חוויה שנמצאת מעליו. 

 

ממה מורכבת העשייה השיווקית? 

                                ממה מורכבת העשייה השיווקית

״כל תקשורת היא סיפור. כל רעיון הוא סוג של גיבור״ 

בכל אירוע יש איזהשהו רעיון שצריך למסור. צריך לקבוע סדרי עדיפויות כשמוסרים את הסיפור. עשייה שיווקית כלשהי מורכבת מ3 מרכיבים: 

  1. רעיון:

­ מסר:  ״אני לא אעלה את המיסים בקדנציה הבאה״  

­ מוצר 

­ שירות מסויים שאנחנו קונים לדוג׳ שעה של עורך דין או במוסך 

­ אמונה: לא עובדה, לא רעיון אלא אמונה של מישהו אחד שהוא רוצה למסור למישהו אחר לדוג׳ העולם הדתי. 

­ מותג: שהוא אינו מוצר  

­ סמל: משהו שמסמל רעיון כלשהו 

­ אדם או קבוצה או ארגון 

 

*לא תמיד יש מוצר, אבל תמיד יש רעיון. חלק מהעניין שאנחנו עוסקים בשיווק הוא שאנחנו צריכים למכור רעיון ולא מוצר, את המוצר מוכרים אנשי המכירות. 

 

  1. ערוץ תקשורת:

­ שיחה­, הרצאה, כנס, כתבה עיתונאית, מודעה, ספר, פוסט, סמס 

­ התראה בסמארט פון, מסיבה, חנות, אריזה 

 

  1. קהל

תמיד חייב להיות ממוקד! התהליך יוכתר בהצלחה רק אם אנחנו נצמצם את הקהל למה שמתאים לו. ככל שנצמצם יותר כך נגדיל את הרלוונטיות של הערך שלי.  

­ תלמידי תיכון בנתניה ­ גם גיל, גם גיאוגרפיה 

­ מגזר חרדי 

­ מנהלים בחברות הייטק 

 

שיווק הוא לא 

  • מכירות ­ כי לא מעניין אותנו למכור את המוצר, הרבה פעמים שיווק מוביל למכירה. אבל רוב פעולות המיתוג לא מובילות למכירה. שיווק עוסק בתקשור ותיווך רעיונות (שיכולים להיות מוצרים, שירותים, אנשים או אמונות) לקהלים מוגדרים וממוקדים. לעומת זאת, מכירה היא יצירת רווח מסחר במוצרים או שירותים 
  • פרסום ­ למרות שפרסום הוא אחד מערוצי השיווק. בהגדרתו הוא קניית מדיה לטובת הפצת השיווק 
  • יחסי ציבור ­ עוד ערוץ 
  • מרקום ­ תקשורת שיווקית, המקום בתקשורת בו השיווק פועל 
  • אסטרטגיה ­ אבל היא כן מתועלת לשיווק נכון. 

 

אם כבר שיווק – אז שיווק טוב. איך? ככה:

שיווק טוב פועל על הצרכים האבולוציונים שלנו, כלומר אין איך לברוח מהם זה משהו אבולוציוני. זה אומר שיש מנגנונים שקיימים בכל בן אדם בכדור הארץ שכולנו עובדים על פיהם, והשיווק משתמש בזה 

1. ״האדם מתקשר בסמלים״  לוקחים את הסמלים כשפה ומשתמשים בהם 

סמלים יכולים להיות מאד מאד פרימטיביים כמו משיכה לגורים של חיות, יש לנו משיכה טבעית לנעורים. תגובות בלתי רצוניות לקולות מסויימים.. 

זה יכול להיות סמלים תרבותיים לדוג׳ מרלין מונרו, דמותה הפכה לסמל זה שהיא בת אנוש זה לא רלוונטי. לדוג׳ לשחק עם הסמל מין שהיא מייצגת ולשים לה נזם באף­ דמות בלונדינית, עם אודם אדום ופה מחייך בצורה מסויימת = מרלין מונרו. 

 

 

 

2. מותג הוא קיצור דרך 

״מותג הוא קיצור דרך (סמל או סימן) אל עולמו הפנימי: ערכיו ורגשותיו של הצרכן (ביחס לפירמה, המוצר או השירות) 

כמו שהסמל של נייקי מקצר את הדרך לתודעה שלנו, מותג הוא קיצור דרך לעולם הפנימי של הצרכן. לדוג׳ כשאומרים ״נייקי״ המושג ניצחון, הצלחה וכד׳ מופיע אלו המותג ­ סך כל התחושות של הצרכן. בעצם, המותג לא שייך לפירמה, הוא שייך לצרכן כי הוא קיים בתוך הראש של הצרכנים. כך כשנעבוד על מותג נוודא שמה שיש לצרכנים בראש (המותג) יהלום את הערכים והאסטרטגיה. 

 

בשנות ה80­70 המותג מקדונלדס היה המערב. הוא היה החלום הורוד של כל אדם בארצות מתפתחות כשהוא חושב מה המערב יכול להציע לו. 

 

המותג ״דעאש״ הוא פחד. בלי גרפיקות ובלי כסף על שיווק. הם מספרים סיפור, מורידים ראשים של האנשים.. 

 

מותגים כמו אמזון ואי ביי מייצגים גלובליות כל המושג הזה קיבל מינוח אחר בגלל התרבות לא בגלל אי ביי ואמזון עצמם. 

 

אם אני אציג את הבירה בתוך הכוס ­ אני כבר נהנה, מסופק כבר. אבל בדרך להנאה הרגשות הם מאוד חזקים. לכן נראה את הפסולת, את הפקק שכולנו זורקים. כי זה הדרך להנאה מהבירה. 

 

מותג לפעמים מייצג שפה  

הדרגה של יצירת שפה פרטית ואוטונומית שקיימת רק למותג היא מאד גבוה 

 

זאפוס – ככה עושים את זה טוב:

כשהם קמו היו כבר הרבה אתרי אי­קומרס, הם צמחו על ערך אחד ויחיד תשוקה חולנית ולא הגיונית לשירות של הלקוח. ה  money back guarantee שלהם חולני ­ אתה יכול ללבוש את הנעליים חודשיים ולומר שאתה לא מרוצה והם לא יתווכחו אפילו. 

 

שיטת הגיוס שלהם לאנשי השירות ­ הם עוברים קורס, בסוף הקורס הם מבקשים מהם לעזוב את זאפוס. מי שלא רוצה לעבוד פה יקבל 1000 דולר, הסכום יעלה ככל שאתה ותיק אחרי שנה זה יהיה 10 אלף דולר. ז״א הם יוצרים פסיכולוגיה כ״כ חזקה לנאמנות עובדים.  

 

התהליך שבין ה״רעיון״ לבין ״המותג״ ­- מקרה אמיתי מהשטח:

הבעיה: שוק של איזורים כפריים בסין של מוצרי חלב, השוק מוצף במוצרים זולים ולא בריאים. בשוק לא בריא מלא עם כימיקלים שמגיעים ממקומות לא ידועים. 

חקרו את ההיצע של המוצרים. מה הלקוח רואה כשהוא נכנס לחנות. היה צריך לבנות את המוצר שכשהוא מונח על המדף הוא יתקשר עם הצרכן. 

ייצרו מותג שחוגג את האורגניות ­ המותג חלם יחד עם הצרכנים על האדמות היפות והאופנתיות שהם לא חווים שם בסין. 

חילקו את ההיצע של המוצר ל3 סדרות ממוספרות 

דיברו על הערך של התזונה של הפרה­ מה היא עצמה אוכלת תקשרו ערכים בריאותיים באמצעות סמלים 

סימנו על המפה מאיפה החלב שאתה שותה מגיע ­ לקשר לאיזור גיאוגרפי, לעומת שאר המוצרים שלא ברור מאיפה הם באים 

קבעו תו איכות של צו הפרה הבריאה ­ לעולם לא נכניס אנטיביוטיקה וכו׳ וכו׳ וכו׳ על כל אחת מהפנים של הקרטון חלב היה את החלק שלו. 

 

קצת התפלספות תרבותית הכרחית: ניסיון 1 להגדרת שיווק

״שיווק (טוב) הוא תיווך רעיונות בעלי ערך לקהל מתאים״  

זה אומר שיש מתווך, ויש ערוץ דרכו המתווך פועל. תמיד יהיה סט של קהל מטרה, חייבים לצמצם אותו לקהל לקוחות עבורו זה מתאים, והרעיון חייב להיות בערך ערך עבור אותו קהל יעד. המתווך הם ערוצי השיווק 

המילה רעיונות היא במקום מוצרים, שירותים, אנשים, מפלגות, עסקים וכו׳  

הניסוח הזה מדבר על רעיונות ועל אנשים, עוד לא דיברנו על מותגים, והניסוח הזה מאפשר לקרוא להגדרה הזו הגדרה תרבותית משום שהיא קיימת לא רק במותגים מסחריים, גם אנחנו מותג.  

 

קצת התפלספות מותגית הכרחית: ניסיון 2 להגדרת שיווק

״שיווק הוא תהליך שבו מותג יוצר, מתקשר ומשתמש בערך צרכני״ 

כלומר, בסוף אתה צריך גם להשתמש בערך הזה. כשאנחנו רואים סימן, זה מצביע לנו על סט שלם של אמונות, ערכים, דעות ורגשות (כמו הוי של נייקי) המותג הוא איזשהו סמל שמצביע על סט שלם של ערכים. זה יוצר בעייתיות משום שלא תמיד קל לנהל את זה. כל מותג רוצה שסט הערכים הזה יהיה חיובי, אבל העולם לא תמיד עובד ככה. לדוג׳ הM של מקדונלדס ב2011 היה שייך למי שהקרין את הסרט והשתלט על המיינדסט של הערכים ויצר קישורים שליליים. אז המותג הזה שהמשווקים ממש רצו שהוא יהיה חיובי עכשיו הופך להיות שלילי. מותג זה תהליך, וזה תהליך בלתי נגמר. 

אחרי שאנחנו מתקשרים אנחנו יכולים להשתמש בערך הצרכני שיצרנו ולהתחיל למכור את המותג. הפעולה השיווקית היא תהליך בין ערך לצרכן והולך חזרה למותג ­ מותג שלא משתמש בערך שהוא יצר לא עשה כלום. 

 

שיווק כניהול ערך: שיווק כניהול ערך

 

הגביע הקדוש: כך תיצור ערך עבור הלקוחות שלך

­ הבנת השוק 

­ הבנת צרכי השוק \ מחקר צרכני 

­ מקסום הצעת ערך משמעותית 

­ תקשור הערך בערוצים רלוונטיים לקהל היעד 

­ מדידת ההצלחה 

­ יצירת נאמנות למותג 

­ היזון חוזר: כדי להמשיך את ההצלחה 

 

 

אולי יעניין אותך גם – ”מודלים בפרסום דיגיטלי – מה מתאים לעסק שלך ואיך תעשה זאת בפועל”

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792