איך להשפיע בצורה חזקה על הצופה חלק א’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

תעמולה- המניפולצייה של הקולנוע

“קיטצ’ ומוות” – פרידלנדר (1985)

תעמולה – המניפולציה של הקולנוע

בעבר לא הייתה מודעות למניפולציות קולנועיות, חווית הצפייה המשותפת נתנה לעולם הקולנוע השפעה כל כך עמוקה. כולנו נחשפים לאותם תכנים והתגובות הרגשיות שלנו מאוחדות. אנחנו לומדים מהסביבה שלנו איך לפרש את הסיטואציה ואיך להגיב אליה. 

ההשפעה של הקולנוע- חשובה ההתייחסות לחוויה המאחדת. ככל שהטכנולוגיה הייתה חדשה יותר, כך אפקט האחדות היה חזק יותר ובעבר לא הייתה מודעות למניפולציות, האנשים לא היו ביקורתיים. 

 

“הנוסח החדש” – כך משפיעים על הציבור

שאול פרידלנדר מנסה להבין מה מקור המשיכה שיש לאנשים אל המשטר הנאצי. הוא טען שאנחנו מדברים בשפה חדשה, “ניסוח חדש” בניסיון להבין את התקופה. [הגדרה לנוסח חדש- מתייחס למגוון הסרטים שיצאו אחרי המלחמה למרות שרובם מנסים להעביר ביקורת על המשטר הנאצי, הם כלואים בשימוש חוזר של הדימויים שמקורם הנוסח המקורי של הנאצים.] בעולם המערבי היחס של הציבור ומידת ההתעניינות שלו בנאציזם הייתה גבוהה. כל הזמן יוצאים עוד סרטים ועוד ספרים ועוד טקסטים ומחקרים הנכתבים על התקופה הספציפית הזאת. אף אחד לא מצליח לייצר את ה”קסם” הזה שהנאצים הצליחו לייצר. 

השפעה

השפע החזקה – רגש, הצתת הדמיון ונוסטלגיה

פרידלנדר בא ומנסה להשוות בין ההתייחסויות הראשוניות לנאציזים אל ההתייחסויות המאוחרות. הוא מגדיר את הנוסח המקורי, איך הנאצים הציגו את עצמם לגרמנים ונוסח חדש שמתייחס לכל הטקסטים שנכתבו משנות ה60. הכוונה היא לכל הספרים והסרטים שמנסים להתמודד עם הנאציזם.

שלושה שלבים היסטוריים בהתייחסות לנאציזם עפ”י פרידלנדר

  • שלב המקור (1925-1945)- איך גבלס והיטלר מכרו את הנאציזם לגרמנים, זה המקור. הייתה מלחמה ובה הפסידו עבור הגרמנים.
  • היום שאחרי (1945- 1960)- כל הזוועות יוצאות החוצה, הנאציזם הוא סמל לרוע. כל מה שנאצים נגעו בו טמא. הדחקה טוטאלית באופן גורף על התרבות המערבית.
  • סוף שנות ה60 ואילך “הנוסח החדש”- השינוי הוא לא טוטאלי אבל ניכר כי היחס מתחיל להשתנות- נולד נוסח חדש לנאציזם המגיע מסוג של רצון להבין. גירוש שדים תרבותי והיסטורי. האנשים שהיו חלק בלתי נפרד מהמנגנונים מתחילים להישפך החוצה. הפצע החל להגליד ומתחילים לפתח אומץ להתמודד מול הנאציזם. 

העובדה שאנחנו ממשיכים להתעסק בנושא הזה בעצם מובילה לשעתוק של הקסם הנאצי. אנו לא פותרים את הנושא, אלא משחזרים. המניפולציה של קיטצ’ ומוות הם מניפולציות שאנחנו לא מצליחים לצאת ממנה היום. אנחנו בעצם חוזרים על התהליך ולא פותרים אותו, זה לופ. עצם ההתעסקות בנאציזם אנחנו משחזרים ובעצם לא באמת מצליחים להעביר ביקורת. זה בלתי נמנע לדבר וזה בלתי נמנע להשתמש בקודים המקוריים של הנאציזם. גם אם אנחנו רוצים להעביר ביקורת אנחנו משתמשים בכלים שיש לנו שהם אותם כלים של הנאציזם, אנחנו לא יכולים להמחיש את הנאציזם בלי להדגים ולהראות את המצעדים. 

התנאים החברתיים והכלכליים שהולידו את הנאציזם על פניו לא קיימים היום. כל הניסיונות שלנו להסביר מתוך הסתכלות רציונאלית, “מסיבות כלכליות עלתה הנאציזם” פרידלנדר אומר, כל ניסיון שלנו לשים את הנאציזם עם כל משטר טוטליטרי אחר יוביל אותנו לטעות כי הממד המשמעותי ביותר של האידיאולוגיה הנאצית (שמבוססת על רגש והצתת דמיון ונוסטלגיה והרבה פחות על מדינית קוהרנטית עקרונית) הוא הממד הפסיכולוגי ובפסיכולוגיה שלנו כבני אדם שום דבר לא השתנה. הצרכים האנושיים שלנו הם אותו דבר כבר 300 שנה (רק דרך הביצוע משתנה). מצד אחד הצרכים הפסיכולוגיים שלנו כבני אדם לא השתנו מן הצד השני הניסיונות שלנו להתמודד היום (או מאז שנות ה60) עם אותו פרק בהיסטוריה כבול בתוך הכלים שהנאצים הגדירו וכך אנחנו מייצרים לופ שהוא מסוכן, אנחנו מתכוונים לבקר אותם אבל בסאב טקסט הגלוי ההתרגשות עוברת. לכן קיים סיכוי לתהליך שעלול להופיע שוב. 

  • תוצר של התפתחות חברתית כלכלית  (מצד אחד קפיטליזם מצד שני קומוניזם).
  • תוצר של הלכי רוח תרבותיים במערב ומסורות.
  • תוצר של תהליכים פסיכולוגיים אישיים וחברתיים.

 

השפעה היא עם רגש מראשית כוחו של הנאציזם 

  • יותר מכל אידיאולוגיה סדורה כוחו של הנאציזם היה בהצתת הדמיון, עוררות רגשית ומגוון דימויים ותעתועים רגשיים. 
  • האסתטיקה הנאצית מתעתעת בנוסח החדש. אנחנו לא מצליחים להשתחרר ממנה. הנופח החדש לא באמת חדש, הוא מבוסס ומושרש באותם כלים ישנים של הנוסח המקורי כי אין כלים אחרים. 
  • הפנייה לרגש הייתה מהותית ולא רק ככלי.
  • גם אנשי ימין וגם אנשי שמאל, גם פעם וגם היום מגיבים אל הרטט הרגשי הזה שמגיע מהדימויים הנאצים. זה מצליח לעקוף את הרציונל ומשפיע על כולם. 

 

אולי תרצה להמשיך לחלק ב’ של המאמר – איך להשפיע בצורה חזקה על הצופה

 

בג’נסיס אנחנו מייצרים השפעה חזקה במדיה ובונים אסטרטגיה שיווקית המתאימה בדיוק לעסק שלך, מתמחים במיתוג עסקיפרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain, ובניית אתרים אם ברצונכם להתקדם פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792