איך לנהל קמפיין מוצלח – הסטארט אפ של אובמה חלק א’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

הקמפיין של אובמה

קמפיין מוצלח – כך אובמה עשה את זה

כדי לנהל קמפיין מוצלח צריך שני דברים: צוות מצוין ובעיקר הרבה מאוד כסף.

אובמה

  • השפעה של טקסטים פופולאריים על התפיסה של האנשים: אובמה הוא שילוב של שינוי תעמולת הבחירות בארה”ב בעקבות המדיה החדשה, של מערך גיוס כספים והיכולת להפיץ מסרים והעובדה שנשיא שחור נבחר לראשונה – הייתה להשפעה בלתי רגילה (מחקרים שעוסקים בחקר התקשורת טוענים שהעובדה שבטקסטים הפופולאריים, כלומר סדרות הטלוויזיה, התחילו לראות נשיא שחור זה משהו שלאט לאט חלחל והפך את התופעה לטבעית). כל המחקרים מראים שקיים טשטוש אצל רובינו בין המציאות למציאות דמיונית. בהרבה מאוד מובנים הריאליטי לקח את זה עוד שלב קדימה: העובדה שמדובר באנשים אמיתיים מרחיקה מאתנו עד כמה זה באמת מבויים. אך עוד לפי הריאליטי כל הז’אנרים המתוסרטים גרמו לאט לאט לשינוי בתפיסות הקהל סביב הדמויות שמוצגות שם ומשפיעות על תהליכים חברתיים. הדוגמא הבולטת ביותר: עיצוב של הומוסקסואליים בתקשורת. מחקרים מראים שהעובדה שהייצוג הזה החל בטלוויזיה, גרמה לשינוי בתפיסה של הקהל הרחב כלפיי התייחסות לנושא ההומוסקסואליה. הטיעון שדווקא הדברים הבדיוניים יוצרים את סוג ההשפעה הזו, אצל אובמה קרה הדבר ההפוך: עשו מחקרים ששאלו אנשים וראו תשובות כמו: “הנשיא בסדרה 24 הוא כך וכך… ולכן אנחנו מאמינים שאובמה יהיה כך וכך…” תשובות שדיברו על הקשר בין הנשיא הטלוויזיוני להנחה שבמציאות אובמה יפעל באותה צורה.
  • המדיה החדשה בתהליך מתקדם ב- 2008- זו פעם ראשונה שנשיא משתמש באטראקטיביות במדיה החדשה. זה כלי שאובמה משתמש בו ו”מקיין” (המתמודד מולו) אינו משתמש.
  • כולם מכנים את הקמפיין של אובמה ב- 2008 “הסטארט אפ של ברק אובמה”. יש הטוענים שאובמה ניהל את הקמפיין שלו כמו סטארט אפ מצליח. הוא גייס אנשים שהצליחו בסטארט אפים גדולים בתחום ההיי טייק ובנה יחד עם האסטרטגיים הפוליטיים מערך שיצר משהו חדש. אובמה פנה באופן ישיר ואישי אל התומכים שלו והצליח לגייס מרשת תורמים שבה חברים יותר משלושה מליון אנשים 650,000,000 דולר דבר שלא היה מעולם בארה”ב. 
  • הוא בנה את מפקדת הבחירות שלו במתכונת של סטארט אפ מצליח ובנה את מכונת ההתרמה המשוכללת ביותר בפוליטיקה האמריקאית. ניצלו את כל המדיה שהייתה באותה תקופה (סלולאר לדוגמא) על מנת לפנות אל הבוחרים באופן אישי ולגייס תרומות.
  • פעם ראשונה בקמפיין מגייסים הרבה כסף במודל הפוך: מעט תרומות מהרבה אנשים. 
  • מי הוא קהל המטרה שלי? האם זה שתומך בי? זה שמתנדנד? זה שלא מעוניין לבחור בי? השאלה לא חד משמעית וצריך לנתח ולראות, אך בדר”כ יהיו אלה המתנדנדים. יש לבדוק כמה מתנדנדים יש לי. אובמה השתמש בתעמולת בחירות טלוויזיונית- בהיקף של פי 9 מזה של מקיין ע”מ להפציץ  את המדינות המתנדנדות. במקרה של אובמה היו 2 קהלי מטרה חדשים: הראשונים– המיעוטים בארה”ב (השחורים, האיספניים, שבעבר אחוזי ההצבעה שלהם היו נמוכים והתייחסות אליהם הייתה בעלת חשיבות נמוכה ביותר). העובדה שהגיע נשיא שחור גרמה להתעוררותם והוא השקיע הון עתק ע”מ להשפיע על מיעוטים אלה. השניים היו הצעירים- מדובר בעיקר על בעלי הבחירה, צעירים שלא הצביעו עד עכשיו. ב- 2008 הייתה מהפכה בקרב הצעירים.
  • יום אחד התחיל קליפ אטראקטיבי “אובמה גירל” שתפס בצורה בלתי רגילה. המון צעירים רחבי ארה”ב צפו בזה וזה הפך לטרנד בלתי רגיל, ואם מתבססים על פוסטמן, רואים שהסופרסטאר לא מספיק ע”מ להיבחר אלא הוא צריך גם “לעבור מסך” ולאנשים צריך להיות סוג של “קראש” על המועמד.
  • בכל קמפיין פוליטי הדבר הכי חשוב שרואים זה מי שמכתיב את סדר היום, ולכן פוליטיקאים עסוקים מאוד בלהוציא השמצות על אחרים ולשלוף סיפורים מהעבר. אובמה דאג לאבזור המטה שלו בציוד דיגיטלי מתקדם ביותר: הוקמה מחלקת “יירוט השמצות”, וגאוני מחשבים ישבו 24 שעות ביממה כדי לאתר שקרים שמופצים עליו. מחלקת התגובות הגיבה כמעט בזמן אמת על כל “מיני שערורייה” שאיימה לפרוץ ומנעה מהן להשתלט על סדר היום התקשורתי.
  • אסטרטג הבחירות, דיוויד אקסלרוד קיבל החלטה גורלית: מירב המאמצים יושקעו במגה – אספות בחירות ולא בהרבה אירועים קטנים. אקסלרוד ראה שיש לאובמה יכולות של סופרסטאר, יש לו את היכולת להפנט אנשים ולגרום להם להקשיב לו, סוג של כריזמה שלא להרבה יש והתחילו להכניס אותו לדבר באצטדיונים ושם שידרו אותו בטלוויזיה. הוא דיבר מול אלפי אנשים וכולם מריעים לו, ניתן לראות כאן שמדובר במנהיג עם יכולות. היכולת לדבר, לנאום, לרתק היא לא בהכרח אומרת שתהיה מנהיג שייקח את ההחלטות הנכונות, אך ישנה השפעה. אנשים מסיקים שאם בנאדם מתנהג ככה, הוא כנראה ידע לקחת את ההחלטות הנכונות.
  • מינוי “מועצה לביטחון לאומי” שכללה צוות של 300 מומחים בכלכלה, יחסי חוץ וביטחון. הוא קיבל מהם כל בוקר תדרוך על כל מוקד מתיחות עולמי או כל תזוזה בבורסה. על כל שאלה שעלתה הייתה לאובמה תשובה מאוד מנומקת. הוא נתפס כאדם עם ידע רחב. 
  • עבדו עבורו 750 עובדי מטה (לעומת 60 אצל מקיין)- גייס המון אנשים לעומת היריב שלו.
  • הצליח למנוע הדלפות. היכולת להצליח בזה למרות כמות מרובה של עובדי מטה.
  • ארגון מטה הסעות ליום הבחירות: אלפי כלי רכב, מאוד אלפי מתנדבים ומערכת ממוחשבת שיכולה בכל רגע נתון לראות מי טרם הלך להצביע.

 

אולי תרצה להמשיך לחלק ב’ של המאמר איך לנהל קמפיין מוצלח – הסטארט אפ של אובמה

 

בג’נסיס אנחנו יודעים איך לנהל קמפיין מוצלח!

אנו מתאימים באופן אישי לעסק שלך אסטרטגיה שיווקית, מתמחים במיתוג עסקי, פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב- Outbrain ובניית אתרי וורדפרס אם ברצונכם לקדם את העסק, פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792