איך לעצב מסר – חלק ב’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

אולי תרצה להתחיל מחלק א’ של המאמר איך לעצב מסר

איך לעצב מסר

מאפייני המסר – תעמולה ויצירת שינוי

“טיימינג זה הכל בחיים” – עיתוי הצגת המסר

  • שכחה- ככל שעבר זמן המסר יהיה “מורגש פחות”.
  • עכבה פרואקטיבית- ידע קודם מונע קבלת ידע חדש.

את השאלה איזו תופעה תשפיע יותר חקרו מילר וקמבל. במחקרם עלה כי השפעת השכחה קטנה יותר כאשר בודקים את ההשפעה זמן רב לאחר קבלת שני המסרים ולכן המסר הראשון נקלט טוב יותר. כנראה כי המסר הראשון מפריע לקליטת המסר השני. ולמסר הראשון יש יתרון, יתרון זה נקרא אפקט הראשונות. כאשר בודקים את ההשפעה בתום העברת המסר הראשון נמצא יתרון למסר השני כי הראשון כבר נשכח- אפקט האחרונות.

  • אפקט הראשוניות- אפקט האחרונות- כששני מסרים מתקבלים ביחד- הראשון נקלט טוב יותר וכאשר שני מסרים מתקבלים במרחק של זמן אחד מהשני- השני נקלט בצורה טובה יותר.
  • כאשר המדידה נעשית לאחר שבוע נוסף, אין יתרון לאף אחד מהמסרים.

 

היכן תעביר את המסרים שלך – הערוץ

  • TV- מתאים למסרים פשוטים או בינוניים במורכבותם. לטלוויזיה אין את היכולת להעביר מסרים מורכבים.
  • PRESS (עיתונות)- הכי מתאים למסרים מורכבים.
  • רדיו- מתאים למסרים פשוטים (היום). בתחילת עידן הרדיו, הוא היה יכול להעביר מסרים מורכבים. היום כבר לא ניתן.

למי תעביר את המסרים שלך – מאפייני הנמען/הפרט

רמת האינטליגנציה-

  • מסר מורכב ישפיע יותר על האינטליגנטים.
  • מסר פשוט ישפיע יותר על הפחות אינטליגנטיים.

ההסבר- כשהמסר מורכב האדם האינטליגנטי יטיב יותר להבין את נימוקי המסר, יותר מאדם פחות אינטליגנטי שאינו מבין את הנאמר ולפיכך לא ישנה את עמדותיו. בקיצור, כשהמסר פשוט יושפעו ממנו בעיקר אנשים פחות אינטליגנטיים, ואילו כשהמסר מורכב יושפעו דווקא האינטליגנטים יותר.

איך לעצב מסר

הערכה עצמית-

 כאשר קיימת אצל האדם הערכה וביטחון לידע שלו ואין לו פחד להתמודד עם ידע חדש. 

  • מסר מורכב ישכנע בעלי הערכה עצמית גבוהה היות והם יתמודדו איתו.
  • מסר פשוט ורגשי ישפיע על בעלי הערכה עצמית נמוכה. 
  • חוסר ריכוז וחשש מפני הערכה מקשים על בעלי ההערכה העצמית הנמוכה להבין מסרים מורכבים.

 

מין וגיל-

  • לאחר הסוציאליזציה המגדרית (התהליך שכל אחד מאיתנו עובר בערך מגיל 10, מהרגע שאנחנו מבינות שאנחנו בנות וזה לא אותו דבר כמו בנים), נשים פתוחות יותר לשכנוע. לאו דווקא משתכנעות יותר, אך יותר פתוחות לכך.
  • נשים משתכנעות בקלות יותר מגברים. חוקרים סבורים שהסיבה לכך היא תרבותית- ברוב התרבויות מצפים מן הגברים לגלות עצמאות ולא להיכנע לדעת זולתם, ואילו מן הנשים מצפים ליותר גמישות והסתגלות. אולם יש להסתייג ממסקנה זו, משום שהמחקרים שנבדקו עסקו בנושאים “גבריים”, שהנשים כנראה לא התעניינו בהם במיוחד.

עמדות קיימות – קבלה ודחייה –                          

יש לכולנו ספקטרום של דעות. מידע שנמצא בטווח הדחייה הוא מידע שאנחנו לא נקבל, האופציה להשתכנע ממנו היא נמוכה מאוד.

  • הפער בין הדעות שלנו לבין המסר החדש: עמדת סוכן הקרוב לעמדת הקולט נתפש שמסרו קרוב יותר אליו ממה שהוא באמת- תהליך הטמעה. לעומת זאת עמדת סוכן שרחוקה מעמדת הקולט מוערכת כרחוקה יותר ממה שהיא באמת – תהליך הנגדה.
  • טווח הקבלה וטווח הדחייה: כלומר ניתן לשנות עמדה רק אם היא בטווח הקבלה של הקולט. כאשר הנושא חשוב ומרכזי לאדם , דעות רחוקות משלו לא משפיעות עליו הן בטווח הדחייה שלו. אך כאשר הנושא אינו חשוב מאוד לאדם טווח הדחייה שלו רחב יותר והוא יהיה מוכן לקבל דעה של סוכן אמין גם כשעמדתו קיצונית. 

אפקט הבומרנג

ייצר אצלנו תגובה יותר קיצונית.

  • אדם קיצוני, פאשיסט, גזען- יהיה יותר בטווח הדחייה ואילו אדם רגוע, ליברלי- יהיה יותר בטווח הקבלה.
  • כל שינוי שמצליח להתרחש בטווח התודעה שלנו, הוא תמיד יתרחש בטווח הקבלה. 

מסר אפקטיבי יהיה בטווח הקבלה של הנמען

 

עשוי לעניין אותך גם המאמר על שלבים בניתוח תעמולה חלק א’

 

בג’נסיס אנחנו דואגים שהמסר יעבור בצורה הטובה ביותר ובונים אסטרטגיה שיווקית מותאמת אישית לכל עסק, מתמחים במיתוג עסקי, פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain ובניית אתרים, אם ברצונכם לשווק ולמתג את העסק פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792