איך מייצרים תעמולה

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

איך מייצרים תעמולה

 מדיה ספין ז’גוטינסקי (2007)

קודם כל – מדיה ספין  

ארגון / סידור מחדש של העובדות המוסכמות , תוך יציקה של שמשמעויות חדשות, חיבור לנרטיב אחר ועולם אסוציאציות חדש . היום אנחנו בעידן מלחמת תדמית , אתה יכול לנצח צבאי ולהפסיד תדמיתית וזה מה שיקבע בסופו של דבר את העתיד .

מקיאבלי היה הראשון שהפך את הספין לפרקטיקה. נסיך איטלקי והוא כתב את המדריך- איך שולטים באוכלוסייה. הוא הראשון שדיבר על ליצור מתח תמידי מאיום, שעל המנהיג להציע לנתינים שלו את המציאות באופן שמשרת אותו בצורה הטובה ביותר.

היום כשאנחנו מדברים על ספינים אנחנו בדרך כלל מדברים על משהו שלילי שמחובר לראייה מניפולטיבית, אבל כציבור אנחנו לא באמת מתקוממים כשמישהו מציג את המציאות באופן שמשרת אותו. 

הטלוויזיה ומדיות ההמוניים למיניהם הם המקור העיקרי והמכריע של רוב הציבור למידע. 

  • השילוב הזה של מדיה גלובאלית, האחדה של מסרים ברמה גלובאלית
  • הפרקטיקה של מדיה ספינינג כבר עמוק בתוך התרבות שלנו
  • העובדה שהמדיה היא מקור המידע העיקרי והמכריע של רוב הציבור, מביאה אותנו לשלב הבא של מלחמת האידאולוגיות.

איפה מחפשים ספין

לא כל אחד יכול לעשות ספין, לרוב מי שיעשה ספין יהיה משויך לאליטה כלכלית או אליטה ביטחונית.

  • לרוב הפוליטיקאים יעשו ספין תקשורתי. נוכל למצוא זאת ע”י פנייה לציבור, מסיבות עיתונאים וכו’ .
  • עיתונאים/ עורכים – ע”י מאמרים ,תחקירי עומק וכדומה.(ישראל היום/הארץ) .
  • דיווחי מדיה – חדשות ,דיווחים מיוחדים , אירועי מדיה

כלים לספין 

  • שימוש במילים – לשון נקייה, ייצוגים, הקשר, מניפולציות רגשיות, ברירת מילים.
  • תמונות – הקשר, מסגור, ייצוגים, מניפולציה רגשית, ברירת איימג’ים .
  • חזרתיות – אם  המסר נאמר הרבה פעמים זה חייב להיות “אמת” , בעיקר אם זה ע”י גופים שונים . דוגמה: התירוץ של ארצות הברית לצאת למלחמה נגד עיראק היה בתירוץ של “נשק להשמדה המונית”. כל גורם ממסדי חזר על המנטרה הזאת.

מטרת הספין 

לבנות ולשמר את תחושת החרדה קרב הציבור מכיוון שכך יהיה פתוח לשליטה ולפתרונות קיצוניים ספינים להצדקת מלחמות תמיד היו , אבל הם הפכו למשנה סדורה במלחמת וויאטנם . ספין יבוא לסירוגין גם בזמנים וגם בנושאים , כלומר לא ידברו רק על המסר המועבר אלא יטשטשו זאת ע”י נושאים נוספים שיעלו על סדר היום ועל ידי שינוי בזמנים . החרדה גורמת לפתיחות פתרונות קיצוניים . כשאנחנו נמצאים במצב של חרדה תמידית קורים שני דברים:

1.אנחנו הופכים נוחים יותר להשפעה, אנחנו מחפשים ביטחון אצל המנהיג שלנו.

2.ככל שהחרדה עמוקה יותר ומושרשת בנו יותר, אנחנו פתוחים לפתרונות קיצוניים יותר. אם זה ברמה של אלימות, מוסר.

 

מקרה לדוגמה- Gulf war “take 1” 1991 – the “computer careen war”

הרקע – מלחמה שהוכרזה בחסות האו”ם וקואליציה שהורכה מ34 מדינות, ההובלה של ארה”ב . המלחמה היא נגד עיראק, כתגובה לפלישתה לכווית וסיפוחה .

ספינים תומכים

  1. אופן הצגת העיראקים לאמריקאים.
  2. שומרים על ייצוגי המלחמה “הנקיים”, מנוהלים ובשליטה מלאה. (נק’ מבט של טייס, צילומי מסך “לייב” 24/7 ,פגיעות נשק מדויק וחווית צפייה של משחק מחשב, הרי במשחק מחשב אף אחד לא באמת מת, זה מטשטש את תחושת הכאב והאובדן שיש במלחמה בד”כ .

איך שלטו בתקשורת? הזינו אותם במידה עקר, בתמונות שמציגות באופן חד צדדי את הצד האמריקאי בצילומי מטוס מרוחקים. 

תעמולה

 

המלחמה מכונה “מלחמת מסכי המחשב” ראינו הפצצות, תמונות של טילים מרוחקים, מסכים שחורים של הבזקי אור. ללא שום דבר שמבהיר לאזרחים במערב מה באמת קורה.

ייצוגים

  • נקודת מבט של טייס, צילומי מסף לייב 24/7, פגיעות נשק מדויק.
  • חווית צפייה של משחק מחשב.

 

“take 2” 2003 – the “reality war”

הרקע – לפי דבריו של נשיא ארה”ב דאז , בוש הבן , המשימה של הקואליציה הייתה “לפרק את עיראק מנשק להשמדה המונית , להפסיק את תמיכתו של סאדאם בטרור ולשחרר את העם העיראקי” . 

ספינים תומכים 

  1. המלחמה בטרור + ציר הרשע + נשק להשמדה המונית – מילים שחזרו על עצמן הרבה פעמים וזמן רב לפני היציאה למלחמה .
  2. לשון נקייה וייצוגים כספינים תומכים: נשק מדויק, נזק היקפי, “מבצע שחרור”, המלחמה הוגדרה בטכניקה של “הלם ותדהמה”. העניין הוא שהמלחמה לא נגמרה, בעיראק טרם הושגה דמוקרטיה. 

פוטו אופ – אחת הטכניקות היותר משמעותיות שצבאות משתמשים בהם כיום בסיטואציה של מלחמה, הם מזינים את התקשורת בכמויות מידע אדירות (סרטון הטייס בנחת בליווי מוסיקת אקשן). ארה”ב ידעה שאם הם יגישו לתקשורת את הכמויות המידע הרצויות גם אם הוא מוטעה לחלוטין, היא “תישבע” . 

  1. מלחמה נקייה ובררנות : צילומים ממרכז בגדד, מזינים את התקשורת בפוטאג’ים . הפסל של סאדאם שמוטטו והקהל שהתאגד סביב נפילתו והרעייה ,פורסמה תמונה מפורסמת כך שככל הנראה התמונות לא ממש היו “ספונטניות” וברור כי הצבא האמריקאי שנכח גם הוא באירוע “נחתך” בערכיה .
  2. High tension “first person shooter” ereality war Embedded journalisem – כאשר עיתונאי מצטרף לצד הלוחם על מנת לסקר את הליחמה ,זה קודם כל מבטל את האובייקטיביות שלו ומייצר אצלו אמפתיה והזדהות עם הלוחמים .
  • כשיורים עליך לא ממש מענין להבין את הצד השני .
  • על הקרקע, אי אפשר לראות את התמונה הגדולה (קריקטורה שבה החייל והתקשורת מקיימים יחסי מין על טנק ובכך לא רואים את ההרס, הצד השני וההורגים) . 

הטענות העיקריות 

  • רשתות המדיה כבר לא “מטווחת” למציאות, הם שולטות בה ומעצבות אותה– היום אנחנו עוסקים במלחמות תדמית,

הפוסט – מודרניות = קרקע פורייה לספינים. בהוויה התרבותית שלנו יש משהו יחסי, בתפיסה התרבותית שלנו יש מעט מאוד דברים שמוקבלים על כולם כאמת מוחלטת , הכל פתוח לפרשנות , הכל יחסי , אפשר להתווכח על הכל. אנחנו כאזרחים שחיים במציאות, לא מחפשים את האמת המוחלטת הזו ולכן אנחנו רוצים משהו שיחזק את דעותינו, שיהיה לנו נוח לחשוב. יש כאן שילוב של שני גורמים. המציאות הפוסט מודרנית הזו גורמת לנו כצרכני מידע, פחות לחפש אמיתות מוחלטות באופן לא תמיד מודע ומהצד השני האנשים שמביאים לנו את המידע יודעים מה אנחנו רוצים לשמוע, הם מרגישים חופשי לשחק עם ההקשר והפרשנות. המציאות הפוסט מודרנית היא שמאפשרת לנו לחיות בשלום עם מגוון פרדוקסים שעוטפים אותנו. 

  • עידן מלחמות התדמית – על פניו כשמדברים על עיתונאות , אנחנו מצפים למישהו שיתווכח את המציאות , שיקצר טווח בינינו ובין המציאות ,ולכך התרגלנו מצד העיתונאות מתוך איזושהי הנחה לאו דווקא מוצדקת ולאו דווקא אובייקטיבית . ז’גוטינסקי טוען כי היום התקשורת מעצבת ומניעה את המציאות ולא מתווכחת אותה. רובנו עדיין חושבים שמה שהם רואים בתקשורת זה שיקוף אובייקטיבי ומוחלט של המציאות הקיימת . 
  • שכבה נוספת שנוצרת בגלל:
  • בניית וניהול של הייצוג והתדמית של המלחמה זה “שם המשחק” .
  • שני הצדדים נלחמים במלחמה הזו בתיאטרון האמונות וה”אמת” .

 

עשוי לעניין אותך בנוסף המאמר על תעמולה פוליטית

 

איך מייצרים תעמולה?

בג’נסיס אנחנו אלופים במדיה, מייצרים לך תעמולה ואסטרטגיה שיווקית המותאמת אישית לעסק שלך, מתמחים במיתוג עסקי, הכנת דפי נחיתה, פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrainובניית אתרים, אם ברצונכם להתקדם פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792