התעמולה הפוליטית

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

 פרסום פוליטי בארה”ב וישראל

פרסום

“הושט ידך ובחר במישהו”/ פרופ’ ניל פוסטמן(2000)

“הפוליטיקה היא בדיוק כמו עסקי השעשועים” – רונלד רייגן

בתחום הפוליטיקה כשאנחנו מדברים על דימויים זה חזק יותר מכל דבר אחר. היכולת שלנו להכיר את המועמד באופן אישי היא נמוכה ובטח בארה”ב, הויזואל, הטלוויזיה, יצרה מערכת שלמה שמוכרת את המועמד (על פי האסטרטגים) כדימויים שנראים כנכונים. לטענת פוסטמן כמו כל התחומים בחיים שלנו גם פוליטיקה הפכה להיות בידור. דברים רציניים, משמעותיים המשפיעים על חיינו (מי יהיה הנשיא/ראש הממשלה/הקואליציה)- הטלוויזיה הפכה אותם לסוג של בידור. לסוג של בחירה בין תדמית כזו או אחרת. היא לא מנהלת שיח ערכי, משמעותי. אנחנו פחות פחות נכנסים לדיון רציני ואמיתי בכל מה שנוגע למועמדים שלנו ומהם הדברים החשובים. כבר אין זירה, זירת הטלוויזיה אינה בנויה לשיח רציני ולעומק, היא בנויה למסרים קצרים ולזפזופים. 

  • אם פוליטיקה היא כמו עסקי השעשועים, הרי שהעניין שם אינו מצוינות, בהירות או יושר אלא מראית עין של מצוינות, בהירות ויושר.
  • הדבר המרכזי בפוליטיקה הוא פרסום.
  • התיזה של פוסטמן: הפרסומת הרסה את השיח הפוליטי. פוסטמן מאשים את הז’אנר הפופולארי ביותר שקיים בטלוויזיה- הפרסומות. הוא טוען שאנחנו כל כך רגילים לפרסומת שמציגה בעיה ופתרון שברגע שמגיע נושא יותר עמוק ומורכב אנחנו לא מסוגלים להכיל אותו ולעסוק בו באופן יותר מורכב. הפרסומת היא זו שהרגילה אותנו מההתחלה לחשיבה המהירה, הקצבית, הקטועה. אנחנו רוצים בפוליטיקה שהכל יהיה עכשיו, כאן ומהר, אין לנו סבלנות לחכות לתהליך.

מדיה פוליטית

הצלחה פוליטית

פוסטמן הוא דטרמיניסט טכנולוגי, החוקרים באו מהתפיסה ששמים דגש מאוד חזק על הטכנולוגיה הדומיננטית בתקופה מסוימת. לטכנולוגיה הדומיננטית בחברה יש השפעה. כלומר לפני עידן הטלוויזיה, התורה שבע”פ לדוגמא. הטיעון שלהם שאנשים שהם המוכשרים שכל תקופה והמנהיגים בכל תקופה הם אנשים שיודעים להתנהל טוב בטכנולוגיה הדומיננטית. למשל, בתקופה של התורה בע”פ אנשים בעלי זיכרון טוב נתפסו כאנשים יותר מוכשרים, הם זכרו והעבירו את המסרים לאורך שנים, בתקופת הכתב- אנשים שידעו לכתוב יפה, בתקופת הטלוויזיה- “עוברים מסך”. מי שלא ניחן בתכונות האלה- יותר קשה לו להשפיע ולהיבחר. פוסטמן טוען שזה נורא רדוד. אנשים בוחרים את מה שהם רואים בטלוויזיה לפי התדמית שהם יצרו, היכולת להעביר בטלוויזיה שיש את היכולת והערכים- זה יוצר פער מאוד גדול. הדימוי איך שהוא עובר בטלוויזיה מאוד משמעותי- איך הפוליטיקאי מציג את עצמו.

בארה”ב יש שתי מפלגות שהנושא הכי משמעותי הוא המועמד. פעם היינו מצביעים למפלגה בגלל האידיאולוגיה, אך לאורך השנים החשיבות של ההבדל האידיאולוגי כמעט נעלם, אנשים פחות מזוהים עם המפלגות ויותר ויותר הדגש עבר למועמדים עצמם. ראו שהרבה יותר אנשים הצביעו לאובמה בגלל שהוא “אובמה”. פוסטמן שם דגש על התדמית. הדרך שבה המועמד כובש את המסך ואנחנו בגלל שלא מכירים אותו- מתרשמים מהדימוי הזה. פוסטמן בא ומסביר את התהליך שעברנו לאורך השנים והוא שם דגש על הפרסומת. בגלל שהאמריקאים שנים על שנים רגילים לראות את הז’אנר הזה, רגילים לקבל את הפורמט של גירוי- תגובה (יש בעיה והפתרון הוא בדמות מוצר) זוהי כבר חשיבה שלא נראית מוזרה, אך זה מאוד מוזר- שמוצרים פותרים בעיות בחיים- בעיות פסיכולוגית, אקולוגיות וכו’. לאורך השנים אנחנו רגילים לראות זאת שוב ושוב למרות שאנחנו מבינים שזו פרסומת, אך בכל זאת משהו מחלחל לתוכנו וכבר מתחיל להיות טבעי. 

החשיבה הזו של הפרסומת לטענתו של פוסטמן התחילה להשפיע גם על הפוליטיקה. לראשונה במובן המאוד ברור שטלוויזיה זה משהו מאוד קצבי וקל. לאורך השנים זה משהו שנהיה מובן מאליו, אנחנו כן רוצים ומאמינים שפוליטיקאי שבא עם הפתרונות המהירים שלו והפנטזיות שלו- כנראה זה אפשרי. הטיעון שלו זה שבעידן שלנו יש מחשבה מאוד שטחית של “הכל עכשיו ומיד”. אם לא היינו מאמינים לזה, היינו מגנים מאוד את הסיסמאות. יש את אותן סיסמאות שנכנסות לנו לראש ואנשים נוטים להאמין להן. יש את הקמפיינים המוצלחים שמצליחים ליצור דימוי חדש ורענן. 

אם מדברים על נושא של דימוי, פוסטמן שם דגש מאוד חדש על היכולת של הטלוויזיה למכור מועמדים ולטענתו הקשר בין אמת לבין דימוי הוא לעיתים מקרי לחלוטין. הדבר הכי חשוב זה למכור לנו את הסבא הטוב והמסור לדוגמא. זה עשה את העבודה ב- 2001 בצורה מאוד חזקה. זוהי חשיבה תעמולתית סטראוטיפית עובדת על השחור לבן: אם זה ככה אז זה ככה. המציאות הרבה יותר מורכבת מזה אך שנים על שנים הרגילו אותי שכך זה עובד דרך הטלוויזיה- השחור הוא שחור ולבן הוא לבן.

 

אולי תתעניין לקרוא גם על הכוח של המדיה בפוליטיקה

 

בג’נסיס אנחנו אלופים במדיה ומתאימים אישית לעסק שלך אסטרטגיה שיווקית, מתמחים במיתוג עסקי, הכנת דפי נחיתה, פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain ובניית אתרי וורדפרס אם ברצונכם להתקדם פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792