כוחה של התעמולה הנאצית חלק ב’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

אולי תרצה להתחיל מחלק א’ של המאמר – כוחה של התעמולה הנאצית

 

סרטים בתעמולה הנאצית

סרטים בולטים בתעמולה נאצית

סרטי קולנוע מטרתם לעורר דיון, להשפיע, לעורר רגש. זהו דבר חזק ואת זה גבלס הבין.

  • “ניצחון הרצון” (1934)– סרטה של לני ריפנשטאל המתעד את כנס המפלגה הנאצית בספטמבר 1034 בנירנברג. סרט המציג את השיאים אליהם הגיעה התעמולה הנאצית באסיפת ההמונים וביצירת אלפי אנשים שטופי אקסטזה. זהו סרט מאוד מעניין. סרט שמצד אחד נתפס כסרט יהודי שמטרתו הייתה להראות שהמפלגה הנאצית צוברת כוח. ב- 34′ המפלגה הנאצית עדיין לא מאוד חזקה אבל בתהליך, ולהיטלר זה היה מאוד חשוב לשכנע את הגרמנים שהם עדיין לא נאציים להצטרף למפלגה. הסרט מתחיל בסצנה של מטוס בשמיים ומוסיקה של ואגנר. מבינים שהיטלר על המטוס וזה מעלה אסוציאציה שהיטלר קרוב לאלוהים. ואז הוא מגיע לקרקע ויש נשים שמסתכלות עליו בתשוקה. זה היה חשוב להיטלר ע”מ שיראו אותו כגבר אטרקטיבי. הייחוד של הסרט שזהו אחד מהסרטים הראשוניים שבאמצעותם קולנוענים למדו איך ליצור האדרה של מנהיג. יש בסרט סצנות של המוני אנשים היסטריים, עובר המנהיג וגורם לאנשים לחוש אקסטזה וזה מאוד מורגש. רוצים להעביר את התחושה שהיטלר מייצר אקסטזה בלתי רגילה אצל ההמונים. הסרט כשהוא יצא לאקרנים מטרתו הייתה שזהו סרט תיעודי שמתעד את אותם ימים ולעשות האדרה למפלגה. לני קיבלה פרס על הסרט תיעודי מכיוון שהיטלר לא היה אז “היטלר של המלחמה” וזה נראה סרט תיעודי ולגיטימי לחלוטין. הסרט מבחינה קולנועית היה בעל השפעה אדירה מבחינת הויזואל, המראה ועוד. בתקופת שנת 34′ זה נראה סרט שיש בו כמה דברים חדשניים. לאחר כמה שנים הסתבר שזה לא היה תיעודי אלא מאוד מבויים, ראו תסריט מאוד מפורט שלני והיטלר ישבו ותכננו ביחד. הם גייסו מיליון ניצבים מקרב המפלגה הנאצית. לאחר הסרט אותם גרמנים שצפו הצטרפו למפלגה כי כולם רצו להיות שייכים לחזקים ולמנצחים.

 

  • “היהודי הנצחי” (1940)– סרט תעודה אנטישמי. סרט תיעודי שעוסק ביהודים. זהו נחשב הסרט המגעיל והמניפולטיבי ביותר שהנאצים יצרו. יש קריין בסרט שמדבר מאוד חזק ואם לא הבנתם אז הוא מסביר מה אתם רואים והוא יוצר השוואה של היהודים עם העכברושים. יש סצנה של עדשה פתוחה ועכברושים מתקרבים אל העדשה ועולים עליה ועולה תחושה לצופים כאילו הם עולים עליכם כמו היהודים. סצנה נוספת היא שחיטת פרה. רואים שוחט עומד עם סכין ומחייך ואז הוא משסף את גרונה של הפרה ורואים אותה מפרפרת ולא חוסכים מהצופה את הסצנה. זה באמת מבטא וממחיש לצופים כי היהודיים אכזריים ועוד מחייכים תוך כדי. לאט לאט מקבלים את התחושה שהפתרון הסופי שזה באמת הפתרון לזן הזה של האנשים. הם כל כך מגעילים ונושאי מחלות שקודם כל כדאי שנזהה אותה (טלאי צהוב), בשלב הבא נגדר אותם בגטו כי אנחנו לא רוצים להתחכך בהם ובשלב הבא- בואו ניפטר מהם כי הם רק מביאים צרות. הסרט היה בוטה ומגעיל מדי וגם הקריין שצעק את הדברים זה היה דבר שבוטה גם לגרמנים עצמם, לכן מבחינת ההצלחה שלו זה לא היה כזה מצליח. אנשים היו יוצאים מהסרט ואומרים שזה מגעיל.

 

  • “יהודי זיס”– סרט עלילתי. מבחינת גבלס האפקטיביות הרבה יותר גדולה מאשר סרטי התעודה שהיטלר העדיף. זהו הסרט הכי מצליח מבחינת סרטי עלילה. רואים בסרט את כל הסטראוטיפים השליליים בדמות של היהודי. הקריין מספר שיהודי זיס ברח מהגטו, נפטר מהסממנים החיצוניים שלו והוא מסביר שעכשיו הוא נראה כבן תרבות. היהודי מגיע לאיזו עיירה שבה יש דוכס מושחט, הוא מיד מתחבר לקהילה היהודית, מתחיל לאסוף מהם כספים והופך להיות האיש הקרוב ביותר לדוכס. היהודי אומר שבעזרת הכסף של הקהילה הוא ישחד את הדוכס ומבטיח להם שכך יקלו עליהם במס וכו’. רואים שהוא תחמן וזהו הסטראוטיפ הראשון של היהודי חומד הכסף (קל להאמין). הדבר היותר חמור שהוא עושה בסרט זה אונס ארית בלונדינית עם עיניים כחולות. היהודי מתאהב בה, מענה אותה עינויים קשים והיא באה להתחנן על חייהם וכשהיא באה להתחנן היא נאנסת. בסוף הסרט היא מתאבדת לאחר עירוב גזע כזה נוראי. בסוף הסרט תופסים אותו ותולים אותו בכיכר העיר ויש שלג שמכסה את פני העירייה וזהו מוטיב מטאפורי של טוהר. מבינים שמתחיל עידן חדש טהור ונקי בלי כל היהודים. זהו סרט דמיוני שיש בו מוסיקה וריקודים וכל מיני דברים נוספים שמטשטשים את העלילה וזה מהנה ויוצאים מהסרט הזה בהרגשה שמחה. זהו סרט שהניע לפעולה. בסוף הסרט יצאו החוצה, חיפשו יהודים והיכו אותם מכות רצח. זה גרם למשהו מאוד אקטיבי. היטלר וגבלס חשבו שהסרט הזה זה פאר היצירה שלהם משום שהצליח ליצור תגובה אקטיבית. 

סרטים בתעמולה

טכניקות תעמולתיות בסרטי התעמולה הנאצית

ניתן לראות מתוך הסרטים עד כמה הם קשים ועד כמה ההשפעה שלהם יכולה להיות דרמטית. לכן יש לקחת בחשבון צופים הרבה פחות מנוסים מאיתנו ואז נבין עד כמה הקולנוע הייתה מדיה כה משפיעה באותה תקופה וכמה כוח אדיר היה לה. יש לה כוח אדיר בהשפעה על אנשים מבחינה רגשית ותעמולה יותר ויותר פאקטיבית כאשר היא פונה לרגש. כאשר אנחנו חשים משהו אנחנו פחות חושבים באופן צלול, ראציונלי. 

“טכניקת ההפחדה”- מצד אחד באים ואומרים לנו שהיהודים הם מאוד דמוניים (שטניים). כל הסטראוטיפים השליליים נמצאים תחת הכותרת של להיות יהודי. אנחנו רואים את זה בעיקרון החזרה שוב ושוב- 1400 סרטים. זה שונה מהקולנוע היום במובן הזה שאלה סרטי תעמולה. הנאצים מודעים לכך, עושים את זה בצורה הזו, יודעים מה הם עושים. כשאני רואה יהודי שטני כזה האינסטינקט הוא להירתע. למה אני לא יכולה לעשות את זה? כי מצד אחד הם בכל מקום, עכברושים נושאי מחלות, ובו זמנית הם נראים כמו כל אחד ברגע שהם מורידים את הסממנים החיצוניים. אני לא יודעת לזהות אותם ולאתר אותם בדרך הזו. ולכן, היטלר היה חכם בשלבים שהוא בנה: טלאי צהוב > גטו > השמדה. הגרמנים מבינים שזה הדבר הנכון מבחינתם.

קל מאוד לתת בעיה ממוקדת ופתרון, ולכן, לגרמנים היה מאוד קל להציג את הבעיות ולהגיד כי היהודים אשמים. 

חוקרי תקשורת טוענים שבעידן ובמצב שלנו, דווקא בגלל שאנחנו חיים בשפע ושיש כל כך הרבה אפשרויות, אנשים זקוקים יותר מאי פעם לדרך פשוטה, לפתרונות לא מסובכים. 

 

 

 

אולי תתעניין גם במאמר – איך להשפיע בצורה חזקה על הצופה

 

בג’נסיס אנחנו אלופים במדיה ובונים אסטרטגיה שיווקית המותאמת לעסק שלך, מתמחים במיתוג עסקיפרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain, ובניית אתרים אם ברצונכם להתקדם פנו אלינו עוד היום.

 

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792