שכנוע ושינוי עמדות תעמולה

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

רוצה לשכנע ולשנות עמדות?

שלושת תהליכי ההשפעה באמצעותם תשנה עמדת תעמולה ותשכנע

התרצות

  • (המקל והגזר של הסוכן)- סיטואציה שבה אדם מוכן לאמץ עמדות שונות, חדשות ואחרות משלו. הוא יכול להיות נקודתי, יכול להיות לפרק זמן מסוים, אך הוא משפיע מאוד.

התרצות היא תהליך שבו היחיד מסכים לאמץ המלצות או דרישות של סוכן ההשפעה בתקווה להשיג ממנו בדרך זו תגובה רצויה.

בהתרצות לא חל שינוי ממשי בעמדתו של מקבל ההשפעה. העמדה תתקיים רק כל עוד סוכן ההשפעה מחזיק בידיו את הכוח לתגמל או להעניש .

תהליך שלעיתים בנסיבות מסוימות אפשר לגרום לאנשים לשנות את דעתם, אך הן נסיבות מאוד מסוימות וקיצוניות.

זה מתבסס על סדרת מחקרים של הפסיכולוג שיין שהתנסו על שבויי מלחמת קוריאה. ניסו לשכנע את החיילים שהקומוניזם זו הבחירה הנכונה מתוך הנחה שאחרי השבי הם יחזרו שטופי מוח ובעקבות כך יפיצו את האידיאולוגיה הקומוניסטית בארצם.

קרו 2 תהליכים מאוד מעניינים שבאמצעותם ניסו להשפיע על אותם שבויים.

החלק הראשון- קטע פיזי מאוד חזק (לקחו את השבויים במשך חצי שנה, הכניסו אותם למחנה ששם התנאים הפיזיים היו בלתי נסבלים. החיילים נעשו אדישים, שבורים, אפתיים).

החלק השני- העבירו אותם למחנה חדש. במחנה היה שלט גדול “ברוכים הבאים”, הכניסו אותם לביתנים יותר משודרגים, שיפרו להם את התנאים הפיזיים והתחילו סוג של תהליך למידה: הרצאות על האידיאולוגיה הקומוניסטית.

דבר ראשון שעשו אחרי החצי שנה הראשונה פירקו את הקבוצות, ניתקו את המנהיגים, קטעו את “התמיכה החברתית” וערבבו מחדש. בנוסף, השתמשו בשיטת מקל וגזר. השתמשו בסדרת חוקים: עברתם על חוק- ונענשתם.

במקביל, כל אדם שהיה מוכן להוכיח את עצמו יותר נתנו לו צ’ופרים. יצרו סוג של חשדנות בין האנשים. הצליחו ליצור סוג של פרנויה ותחרות בין האנשים.

הייתה מוטיבציה להצטיין בלימודים. לדעת את החומר ולהראות שהפנמת את האידיאולוגיה, שאתה מדבר עם אחרים ומטיף לה. אם הולכים לסוף המחקר אנשים לא באמת הפנימו את האידיאולוגיה. זהו לא באמת תהליך ארוך של שינוי. יש פה פחד, חשש. יהיו בודדים שכן, אך בהתרצות אפשר להגדיר שיש סיטואציה מסוימת שבפרק זמן מסוים אפשר לשנות את דעתנו.

הכתות המצליחות ביותר הן הכתות שבהם מנתקים אנשים מהחברים ומהמשפחה.

 

הזדהות

(הרצון להידמות לסוכן ההשפעה)- הפרט מאמץ לו את העמדות ואופן ההתנהגות של סוכן ההשפעה מתוך רצון להידמות לו.
הוא מזדהה ומאמין בדעות ובדרכי ההתנהגות שהוא מאמץ והוא מחזיק בהן גם בפומבי וגם בינו לבין עצמו. 

הדגש החזק הוא על “סוכן” ההשפעה. דמות שאנחנו מעריכים, מעריצים. אנחנו מקשיבים להם באופן שונה מאשר שאנו מקשיבים לאחרים. הוא דמות שאני תופסת ממנו ומוכנה בזכותו להקשיב לו.

ככל שאנחנו מכירים פחות נושא מסוים, יותר קל להשפיע עלינו.

אנחנו יכולים לראות את זה גם אם מדובר על סלב. הם יכולים להשפיע עלינו בהמון מובנים כמו אופנה, סגנון ולבוש, דיבור ואפילו עמדות פוליטיות. בשל כך, הפרסומות משתמשות בפרסומות בסלבס.

 

הפנמה

הרצון להיות צודק ומציאותי- אדם מאמץ עמדה משום שהיא מתאימה לתפיסת המציאות שלו או נראית לו צודקת על-פי מערכת ערכיו. 

כשאני שומעת משהו ש”מסתדר” לי עם דעתי ותפיסת עולמי ומתאים לי, אני אאמץ את זה ואחזק את זה. זה יכול להיות מסר מכל סוג שהוא בלבד שהוא עושה לי שכל.( זה לא קריטריון אבסולוטי, יכולים לבנות לנו מסר מסוים כדי שבסוף הוא יעשה לנו שכל).יכול להיות פה תהליך אמיתי של הפנמה.

 

התהליך מקור כוחו של הסוכן מניעי הנמען ערכו של השינוי המושג
התרצות/רציה יכולתו להעניש או לתגמל רצון לתגמול ו/או הימנעות מעונש נמוך. בהיעדר הסוכן ההשפעה תפוג
הזדהות משיכה/הערצה/השראה תפיסת העצמי בינוני- גבוה. שינוי בצרכי תפיסה העצמי ישנה את ההשפעה
הפנמה אמינות ו/או מומחיות נתפסת “עושה שכל” גבוהה. בהתאם לנושא ולכל זמן שהעמדה לא הופרכה.

 

עשוי לעניין אותך גם – שלושה מרכיבים לשינוי עמדה – “מי” “מה” “למי”

 

אהבת את מה שקראת? אנחנו בג’נסיס אוהבים את מה שאנחנו עושים, בין היתר אנו מתמחים במיתוג עסקי, פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אורגני בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain ובניית אתרים, אם ברצונכם לשווק ולמתג את העסק פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792