שלבים בניתוח תעמולה חלק א’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

ללמוד מתעמולות עבר, לתקן את אלו בהווה ולתכנן את של העתיד – 

לעצב תפיסה והתנהגות באמצעות פרופגנדה

תעמולה

פרופגנדה מקבלת פעמים רבות תגבורת ממיתוסים תרבותיים וסטריאוטיפים שמשורשים עמוק בתרבות שלנו, עד שלזהות מסר כפרופגנדה נהיה מאוד קשה. פרופגנדה היא ניסיון שקול וסיסטמתי לעצב תפיסה או התנהגות במטה להשיג את התגובה אליה שואף יוצר הפרופגנדה.

קיימת חלוקה של הפרופגנדה עבור האנליסטים:

 

  • האידאולוגיה והמטרה של קמפיין הפרופגנדה
  • הקונטקסט, ההקשר, שבו הפרופגנדה מופיעה
  • זיהוי של סוכן הפרופגנדה
  • המבנה של ארגון הפרופגנדה
  • קהל היעד
  • הטכניקות לניצול המדיה
  • טכניקות מיוחדות למקסם את האפקט
  • התגובות של הקהל לטכניקות מסויימות
  • פרופגנדה נגדית, אם מופיעה
  • השפעה והערכה

 

הניסוח בשאלה:  לאיזו מטרה, בהקשר של זמן, סוכן הפרופגנדה, שעובד בתוך ארגון מסויים, מגיע לקהל דרך המדיה בעודו משתמש בסימנים מיוחדים כדי להשיג את התגובה הרצויה? יתר על כך, אם יש התנגדות לפרופגנדה, איזה צורה היא תופסת? לבסוף, כמה הפרופגנדה התגלתה כיעילה בהשגת מטרתה?

 

יישור קו: תעמולה מהי

תעמולה מהי, יישור קו

  • כל מאמץ מודע ושיטתי לעצב תודעה, תפיסות ו/או התנהגויות (בהתאם לרצון הסוכן/תועמלן).
  • הכי טוב לנו לבחון תעמולה דרך זמן ופרספקטיבה.
  • במחקר תעמולה ה- end game הוא תמיד המדד הסופי לאיכותה.
  • האספקט הסיסטמתי מחייב בחינה ארוכת טווח של תהליך השפעה ושינוי.
  • זה האתגר הבסיסי במחקר לא היסטורי של תעמולה.
  • תעמולה תמיד מנסה להתלבש על הערוצים שקיימים: מיתוסים, נורמות שמוטבעות אצלנו…
  • טוענים שטכניקות התעמולה משתנות ככל שאמצעי המדיה משתנים.
  • מציעים 9+1 שלבים כדי בכל זאת להתמודד עם מחקר של תעמולה קונטמפורלית (קורה תו”כ, עדיין בהתרחשות).

 

הכר את האידיאולוגיה שעומדת מאחורי התעמולה ומטרתה

כשמנסים לזהות אידאולוגיה, האנליסטים מחפשים אחר סט של אמונות, ערכים, גישות והתנהגויות מוסכמות עד כדי כך שהן מהוות נורמות עבור חברה שקובעת מה חשוב, מה ראוי להיעשות ומה לא.

אידאולוגיה היא גם צורה של הסכמה למבנה חברה וקונפורמיות בנושא חברה, כלכלה, ומבנה פוליטי. פעמים רבות זה מקצה תפקידים למגדרים מסויימים, דתות וקבוצות חברתיות. מטרת הפרופגנדה יכולה להיות השפעה על אנשים לאמץ אמונה מסויימת שמתכתבת עם זו של סוכן הפרופגנדה או לעודד דפוס מסויים של התנהגות כמו תרומת כספים, הצטרפות לקבוצות מסויימות או הפגנה. הפרופגנדה יכולה גם לנסות להשיג לגיטימיות  לארגון או לקבוצה אותה היא מייצגת, וכך גם להבטיח לגיטימיות לפעולותיה.

סוגי פרופגנדה:

integration (אינטגרציה, שילוב)– מנסה לשמר את האינטרסים והעמדות המיוצגים על-ידי נציגים רשמיים שתומכים ואוכפים את המסר של הפרופגנדה.

agitation (תסיסה)- מנסה לעורר אנשים להשתתף או לתמוך. להוציא אותם ממצב של אפטיות על-ידי עידוד לפעולות פיזיות.

 

יישור קו – מהי בכלל אידיאולוגיה?

  • מערכת קוהרנטית (לוגית) של תפיסות שקובעות “השקפת עולם עקבית הקובעת כיצד טיעונים יתקבלו ויפורשו. ההיגיון הפשוט של השקפת העולם מספקת את הבסיס הקבוע מה טוב, רע, נכון, שגוי וכן הלאה”.
  • אידיאולוגיה מגדירה מבנה חברתי, פוליטי, כלכלי, דתי, גזעי ומגדרי.
  • איזו אידיאולוגיה הסוכן מנסה למכור.
  • עם איזו אידיאולוגיה הסוכן מתמודד מול הצרכנים. 

 

תרצה להמשיך לחלק ב’ של המאמר שלבים בניתוח תעמולה

 

 

בג’נסיס אנחנו דואגים לעתיד העסק שלכם ובונים אסטרטגיה שיווקית מותאמת אישית לכל עסק, מתמחים במיתוג עסקי, פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain ובניית אתרים, אם ברצונכם לשווק ולמתג את העסק פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792