שלבים בניתוח תעמולה חלק ד’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

אולי תרצה להתחיל לקרוא מחלק א’, חלק ב’, חלק ג’

 

 

ללמוד מתעמולות עבר, לתקן את אלו בהווה ולתכנן את של העתיד – 

טכניקות מיוחדות למיקסום האפקט

נטייה מוקדמת של הקהל- ליצור תהודה בתעמולה-

למסרים יש השפעה גדולה יותר כשהם תומכים בדעות ואמונות קיימות. סוכני הפרופגנדה משתמשים באמונות כדי ליצור אמונות חדשות על-ידי חיבור או חיזוק של דעות קיימות אל האידיאולוגיה שלהם. לעתים, הם עושים זאת במטרה ליצור דעה חדשה, התנהגות חדשה או שניהם ביחד. במקום לנסות לשנות דעות פוליטיות, דתיות או גזעיות שמושרשות עמוק באמונתו של הקהל, סוכני הפרופגנדה מביעים את תחושת הפרופגנדה בנוגע לדברים האלה.

מסר שתומך בדעה המושרשת של המאזין יהיה אפקטיבי יותר מכזה שסותר אותה. אולם, סוכני הפרופגנדה מנסים לתעל את ההתנהגות או האמונה הקיימת לכיוון מסוים, שתואם למסרים שלהם.

אמינות המקור בתעמולה

אנשים נוטים להסתמך על דמויות סמכותיות כמקור לידע והכוונה. דעת המומחים אפקטיבית במתן לגיטימיות לשינוי המתבקש, וזה נקשר בשליטת על האינפורמציה.  

מנהיגי דעה- 

טכניקה נוספת של הפרופגנדה היא פניה אל מנהיגי הדעה. ה- USIA לדוגמה הורו לעובדיהם לא להעליב את מנהיגי הדעה בתרבויות השונות, לא לדבר על נושאים שנחשבו טאבו, לא להציג דעות שנויות במחלוקות. כשהצטלמו עם אסייתים, למשל, נדרשו האמריקאים לשבת כדי שלא להדגיש את בעיית הגובה הנמוך של האסייתים.

מגע פנים אל פנים-

מגע פנים אל פנים נחשב כפעולה נפרדת או כפעול תומכת לאמצעי המדיה.   לדוגמה- ה USIA הקימו ספריות מאוד מזמינות ונוחות במקומות שונים בהם קיימו הרצאות, הוקרנו סרטים והושמעו קלטות. 

נורמות קבוצתיות-

נורמות קבוצתיות הם אמונות, ערכים והתנהגות אשר נובעים מהחברות בקבוצה. מחקרים בנושא התנהגות של קבוצה מראים שאנשים ילכו עם הקבוצה אפילו כשהקבוצה עושה החלטות שמנוגדות לערכים ולאמונות האישיים שלהם. פרופגניסטים מנצלים את הנטיה הטבעית של אנשים להשתלבות. השאיפה להשתלבות (קונפורמיות) יוצרת בין היתר את אפקט העדר, וסוכני הפרופגנדה ינסו ליצור בצורה מניפולטיבית תגובה המונית כזאת.

גמול ועונש-

עוד דרך לגרום לאנשים לקבל רעיון היא דרך מתן גמול ועונש. סוכני הפרופגנדה יוכלו להשתמש באיומים או אפילו עונשים פיזיים במידה ולא יצייתו- לדוגמה, הטאליבן סוקל נשים בפומבי, כעונש להתנהגות מינית לא הולמת שלהן. 

מונופול של אמצעי התקשורת-

כשאמצעי התקשורת הוא מונופול, כמו עיתון או רשת טלוויזיה יחידים, והמסר הוא עקבי ואחיד, סביר להניח שאנשים לא יקראו תיגר (יאתגרו) את המסר.

אמצעים ויזואליים של כוח-

שימוש באמצעים ויזואליים כדי ליצור אסוציאציות מסוימות. לדוגמה- נואם שמדבר על רקע של דגל מתנפנף, יוצר אסוציאציה של כוח לנואם. היטלר ומוסוליני כיכבו על פוסטרים שייצגו אותם בתור הקיסרים החדשים של אירופה. עיצוב יוקרתי של משרדים, דוגמה נוספת, שיוצרים תחושה שהמנכ”ל יושב על “כס מלכות”. 

שימוש בשפה-

שימוש סמלי ורבלי יכול גם ליצור תחושה של כוח. תיאור ההתפשטות הסובייטית, למשל, בתור- “הווירוס מתפשט”, יוצר אסוציאציה שלילית כלפי הסובייטים. שימוש חיובי: clean air act- מכבסת מילים לעובדה שנחקקים חוקים שמטרתם לשלוט על זיהום האוויר. 

בזמן מלחמה האויב מקבל דימויים של לא-אנושי או חייתי, כדי להפוך את ההרג של חייליו לנסבל יותר. סמלים של סקס ומוות מאוד נפוצים בזמן מלחמה. 

הסובייטים התייחסו לאמריקאים בתור “אימפריאליסטים” ואל עצמם כ- “מחנה השלום והדמוקרטיה”.

מוזיקה כפרופגנדה-

לדוגמה- שירי מחאה או שירי עם פטריוטיים. המוסיקה יעילה כפרופגנדה משום שהיא משלבת סאונד ושפה, והיא חוזרת על עצמה כד שהיא נהיית מוכרת (מוזיקה קליטה).

התעוררות של אמוציות-

לעורר רגש. 

 

תגובת הקהל לטכניקות שונות-

על האנליסטים לבדוק איך הקהל הגיב לפרופגנדה. רוב האנשים יגידו דברים שונים, יגידו שהפרסומים ברדיו, העיתונים לא משפיעים עליהם, בני האדם מסרבים לקבל את העובדה שהדבר משפיע עליהם, הם יגידו שיניתי את דעתי, למדתי.. לכן אנו צריכים לחפש אמצעים אחרים להשפיע. זו בדיקה מידית וגם מתמשכת- ניסיון לזהות דברים. 

 

 

עשוי לעניין אותך גם המאמר על תעמולה באמצעות אנימציות במדיה

 

העסק שלך חייב תעמולה נכונה !

אנחנו בג’נסיס בונים אסטרטגיה שיווקית מותאמת אישית לעסק שלך, מתמחים במיתוג עסקי,  פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain ובניית אתרים, אם ברצונכם לקדם את העסק פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792