תעמולה באמצעות אנימציות במדיה

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

 

האסטרטגיה והפסיכולוגיה מאחורי האנימציה במדיה

האסטרטגיה והפסיכולוגיה מאחורי האנימציה במדיה

הפעם הראשונה שהשתמשו באנימציה וסרטים מצוירים באסטרטגיה כזאת הייתה במלחמת העולם הראשונה בעיקר במלחמת העולם השנייה. 

בעקבות הירושימה ונגסקי שארה”ב הפילה עליהם פצצת אטום, היה חשש חזק בארה”ב שלגוש הקומוניסטי גם יש פצצת אטום והם הולכים להפיל אותה בארה”ב. כבר אז הבינו שמה שחשוב זה הפסיכולוגיה האנושית, חשוב להשאיר את ההמונים רגועים במצב קיצוני כזה. 

 

צבא ארה”ב התלבט מה לעשות, ב- 1945 הוחלט ליצור אסטרטגיה הפוכה, כלומר הם סימנו מטרה ברורה- האויב (הקומוניסטים). האמריקאים פחדו מהשתלטות הקומוניזם על התודעה האמריקאית לכן יצרו מסר שמצד אחד אומר שחייבים לעמוד מול הקומוניסטים, ובו זמנית קיים הסיכוי שיזרקו על האמריקאים פצצת אטום. על מנת להרגיע את האזרחים, האמריקאים נתנו שיטות להתגונן מפני הפצצת אטום, שיטות אלו כמובן לא עוזרות, הן נועדו אך ורק כדי להרגיע. במקרה של איום הייתה דמות מרגיעה- ברט הצב. זאת אנימציה של צב שמדבר אל האזרחים ומסביר מה לעשות. הגיבור מסביר את הפעולות שיש לעשות כששומעים צפירה. הייתה לברט  סיסמא “duck and cover” שאומרת בעצם תכסו את הראש ותתחבאו. ואח”כ הכול יחלוף ותמשיכו במעשיכם. הוא הסביר להם בעצם את כל הפעולות. 

באותה תקופה היה חשש גדול שכל אחד הוא קומוניסט. סנטור מקרטני התחיל סדרה של משפטי ראווה שכולם ראו בטלוויזיה, שם הוא האשים אנשים חפים מפשע שהם קומוניסטים. בהתחלה הוא היה אנונימי ופתאום הוא הרגיש שיש אג’נדה שאפשר להשתמש בה ולהפחיד את האמריקאים כי זו הייתה תקופה מאוד חשוכה בארה”ב. בנוסף הוא הבין את הלך הרוח שבו אנשים פחדו שיאשימו אותם שהם קומוניסטים והעצים אותו באמצעות משפטי הראווה. הסיפור הזה נגמר בזכות הטלוויזיה- אד מורי הוכיח שהוא משקר-(טלוויזיה האמריקאית חדשה אנשים עוד מתרגשים, מאמינים לה). 

בתקופה כזו יש אויב שהוא בסדר גודל משמעותי יותר- פצצת אטום. ומבחינת הרטוריקה שלתעמולה, יש את 2 האויבים: הגברת החשש והפחד מפני הקומוניסטים והחלשה בפחד מפני פצצת אטום. ואז יוצרים את האסטרטגיה. 

האסטרטגיה והפסיכולוגיה מאחורי האנימציה במדיה

 

כלי התעמולה- אלמנטים של אנימציה במדיה

שירים קליטים ועליזים שילדים שרים – מקבלים אסוציאציה של משהו מרגיע ומוריד את עוצמת הפחד. אנימציה חמודה של צב. מראים דברים שיש לעשות בעת הצפירה ומראים שהאנשים באמת ניצלים. (מתכופפים ומתכסים). – טכניקות שמכסות על שקר.

בשורה התחתונה התעמולה לא חוששת לשקר וליצור מניפולציה כדי להרגיע את האזרחים. האזרחים מאמינים שהילדותיות המוקצנת מרגיעה, כי זה לא הגיוני שמשתמשים בדברים כאלה אם מדובר בנושא רציני ומשמעותי. אפשר לבלבל ולמסור מסרים שיקנו בקלות, התעמולנים מבינים טוב את הפסיכולוגיה האנושית. 

 

אנשים יצאו מנקודת הנחה שאם הממשלה משתמשת באנימציה כזו כדי  להעביר את המסר, כנראה שהמצב לא כזה נורא, שאכן יש מה לעשות ושזה יעבור בעוד דקה. המסר הזה הולך מחריף. ככל שעובר הזמן ואנשים לא רגועים התעמולה מעצימה את המסר. הם התחילו להכניס כל מיני סרטים מדעיים שמסבירים מדוע פצצת אטום זה לא דבר כזה נורא. זה משהו שיכול לחלוף. בשלב מאוחר יותר אפילו באים ואומרים שפצצת אטום זה בכלל קדמה. שיום אחד לאחר האטום אנחנו נהיה מרוצים. הטקטיקות התעמוליות הן ברורות. לא מהססים לשקר לנו ובמצבים קיצוניים אנחנו יוצרים הדחקה. יש פה משהו מאוד ברור. האמריקאים ראו  מה קרה בנגסאקי. המחשבה שזה היה ביפן אבל זה לא יקרה לי באמריקה היא מחשבה לא הגיונית. אנחנו במצבים האלה רוצים להירגע ואנחנו פנויים לסוג זה של מסרים. 

ממשלת ארה”ב הבינה שיש צורך לשטוף את המוח להמונים, להביא את המסרים לאמריקאים לטוב ולרע. באותה תקופה צבא ארה”ב הבין שהדרך הטובה ביותר היא לגייס את וולט דיסני וגיבורי התרבות האמריקאית שכולם מכירים ואוהבים (דונאלד דאק מיקי מאוס) ולמעשה להראות שיש את הטובים ויש את הרעים, הרעים הם האויבים והם מאוד ברורים(קומוניסטים, נאצים- לפי התקופה) והאמריקאים הם הטובים והם גיבורי האנימציות. 

(בסרטון של דונאלד דאק הוא חולם על סיוט שהוא נאצי ואז קם מהסיוט והמבין שהוא בעצם אמריקאי ושמח). בתקופה הזאת כל הילדים צופים בסרטונים כאלה שמסבירים לנו טוב מאוד מי הטוב ומי הרע. הבינו באותה תקופה שלמי הכי חשוב להעביר את המסרים? לילדים ולנוער. אך גם המבוגרים צפו בזה. יש פה דרך מתוחכמת שהצופה לא מבין שיש פה תעמולה.  

 

אולי תתעניין לקרוא גם על המאמר השפעת הטלוויזיה על חיינו

 

אנחנו בג’נסיס אלופים במדיה ובונים אסטרטגיה שיווקית המותאמת לעסק שלך, מתמחים במיתוג עסקי,  פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain ובניית אתרים, אם ברצונכם לקדם את העסק פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792