תעמולה דתית – השפעת הטלוויזיה על חיינו לפי ניל פוסטמן – חלק א’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
השפעת הטלוויזיה על חיינו
תעמולה דתית

הטכניקה

עיקרון החזרה יכול לבוא לידי ביטוי במסר ויכול לבוא לידי ביטוי דרך הנרטיב- חזרה על אותו רעיון במספר סרטים שונים. חזרה “מתוחכמת” וסמויה לחלוטין.

 

ככה זה עובד- לפי ניל פוסטמן\”שאו רגליכם לבית לחם” (2000)

ניל פוסטמן שייך לאסכולה בתקושרת שנקראת דטרמיניזם טכנולוגי: החוקרים ששייכים לאסכולה הזו חושבים שמה שמשפיע עלינו בצורה החזקה ביותר זו הטכנולוגיה ששייכת לאותה תקופה. זה משפיע על התקשורת שלנו אחד עם השני, על הדרך שבה אנחנו מתנהלים ועל ההתנהגות שלנו. טכנולוגיה שמשפיעה על חברה ותרבות. דור שלם נמצא בהפרעת קשב וריכוז שמובן שהוא נמצא כל הזמן במסכים. הטכנולוגיה מבחינתו היא זו שמשפיעה יותר מכל דבר אחר על השינויים החלים בחברה.

המדיום שהיה רלוונטי לתקופה שלו היא הטלוויזיה. הוא טוען שכאשר לוקחים את המושג של דת שהיה בבתי כנסת, כנסיות, דת שעברה דרך קהילה שמגיעה לכנסייה ושומעת את הכומר- זה משהו שונה לחלוטין מדת שעוברת בטלוויזיה, גם כאשר מדובר על אותו תוכן. המדיום הוא המסר- זה מה שמשפיע עלינו. האופן שבו הטלוויזיה יכולה להעביר מסרים משפיעה על התוכן הדתי המוצג. מטיף שעבר לטלוויזיה חייב להשתמש בעוד דברים ויזואליים כדי ליצור עניין ורייטינג. העברת התוכן בטלוויזיה חייבת לעורר עניין אצל הצופה ולכן היא משפיעה בצורה שונה מהעברת התוכן בצורה ישירה.

התזה של פוסטמן היא היום חזקה יותר מאי פעם. מה שהוא טוען הוא שבגלל שהטלוויזיה עסוקה בלבדר את הצופה, כל תוכן רציני שהיא לוקחת, מיד הופכת אותו לבידור, כמו דת לדוגמא, שהיא נושא רציני. ברגע שזה הופך לטלוויזיוני היא משטחת ומרדידה את התוכן והופכת לבידורי ומהנה.

השינוי שהטכנולוגיה מחוללת אצלנו הוא מאוד עמוק. היא מרגילה אותנו לסוג מסוים של חשיבה. הדרך ללמוד דרך הטלוויזיה מרגילה אותנו לערכים לא נכונים ולא טובים, מרגילה אותנו לא להתאמץ. לדוגמא: למדתי דרך הטלוויזיה אותיות לפני כיתה א’- כשאגיע לכיתה א’ לא ארצה ללמוד אותיות בשיטה הרגילה אלא אצפה שיבדרו אותי.

הטענות של פוסטמן

  • דת כמו כל דבר אחר, מוצגת בטלוויזיה כבידור– ללא התנצלות.
  • כל מה שהופך דת לפעילות אנושית היסטורית, עמוקה ומקודשת– נעלם. הטלוויזיה לא רצינית ולא קדושה. המטרה של המטיפים היא להגיע לקהל גדול ככל האפשר.
  • המטיף הוא מספר אחד– אלוהים שחקן משנה- אנשים צופים בתוכנית X ולא Y כי הם אוהבים את המטיף והוא נראה להם אמין.
  • המדיום, כלומר הטלוויזיה, משפיעה על המסר– המטיף חייב להיות אטרקטיבי וליצור אנרגיה של שחקן כדי שיהיה מעניין. 
  • המרחב הטלוויזיוני שונה מהמרחב בכנסייה או בבית הכנסת– המקום שבו אנו נחשפים לדרשה מאוד משמעותי. ברגע שנכנסים לבית כנסת אנחנו מרגישים את הקדושה של המקום. כשאנחנו נחשפים לדרשה בטלוויזיה עפ”י פוסטמן הפכנו את הדת למשהו אחר. לא למשהו נעלה קדוש, משהו מאוד פשוט.
  • מסך הטלוויזיה “חילוני”– בתוך בליל תוכניות אירוח, בידור וכדומה פתאום מכניסים לתוך הרצף הזה תוכן של דת. הוא הופך להיות בדקה אותו הדבר- תוכן בידורי. טלוויזיה לא יכולה לייצר משהו נעלה יותר ונעלה פחות, אין לה את האפשרות לזה.
  • תכניות הדת מאמצות פורמטים בידוריים כמו “תוכניות אירוח” כדי להגדיל את הרייטינג– פוסטמן טוען שהם השנים המטיפים הבינו שרק לעמוד ולדבר זה לא מספיק. הם אימצו את פורמט ה”טוק שואו”. בהתחלה הם מדברים ואז מזמינים איזה מישהו, אז לפעמים מזמינים את הבנאדם הרגיל שיש לו חיים רגילים ועם כניסתו של ישו לחייו הוא מספר איך הם השתנו ולפעמים מביאים סלב שידבר על הדת בחייו.

מנסים לבנות פורמט יותר מעניין, קצבי. 

  • טלוויזיה מחדירה לליבנו דמויות קונקרטיות ולא מופשטות– אנחנו מתחילים להאמין למטיף. מבחינתינו הוא נציג של אלוהים- יש לו את הכוח והיכולות לרפא. הטלוויזיה מייצרת אנטיתזה לאלוהים. טלוויזיה היא מדיום ויזואלי שמראה לנו דברים ולכן כל דבר מופשט אנחנו נתרגם אותו למשהו מאוד ממש.
  • “הסכנה אינה שהדת הפכה לתוכנם של מופעי טלוויזיה, אלא שמופעי טלוויזיה עלולים להפוך לתוכנה של הדת”– בגלל שמדובר בטלוויזיה, כל תוכן חייב להיות מהנה, בידורי, מצחיק, אבל עובד על סוג של ריגושים, על סוג של קיצוניות (גם בתחום החדשות- אין חדשות טובות זה מאוד משעמם).
  • הטכנולוגיה שפיתחנו הופכת את המקור לפחות טוב, אך מהיר יותר ואנחנו רוצים ומצפים לזה.

השפעת הטלוויזיה על חיינו

אולי תרצה להמשיך לחלק ב’ של המאמר השפעת הטלוויזיה על חיינו

 

אנחנו בג’נסיס אלופים במדיה ובונים אסטרטגיה שיווקית המותאמת לעסק שלך, מתמחים במיתוג עסקי,  פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, קידום אתרים בגוגל, ניהול קמפיינים ב Outbrain ובניית אתרים, אם ברצונכם להתקדם פנו אלינו עוד היום.

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792