מה ואיך תציג ללקוח? – תקשורת חזותית – היבטי דימוי ללא ייצוג חלק ב’-

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn

אולי תרצה להתחיל מחלק א’

הקושי האסתטי

ככל שאנו מדברים בתמונות שהן תמונות מימטיות- כאלה שיש בהן העתק של מציאות ולא מציאות בלבד, הן כמעט תמיד יציגו את האובייקט כבעל תכונות מסוימות. בעוד שהשפה הטקסטואלית/המילולית תתקשה לעשות זאת וליצור גודש כפי שמקבלים בתמונה, זהו קושי אסתטי. הבעיה עם הגודש היא בעיה אסתטית כי אם אנו מתחילים לעשות תיאורים מאוד גדושים אנו מקבלים טקסט קשה מאוד לקריאה (גדוש מבחינה סמנטית, שקשה ללוח אותו).

  • כל תמונה של משהו מייצגת בהכרח נקודת מבט בדיונית של הצופה. במקרים מסוימים (למשל, ציורים קוביסטים) נקודת המבט עשויה להיות עמומה או מרובה. 
  • דוגמא לנקודת מבט בדיונית של הצופה

בדוגמא כאן אנחנו ממקמים עצמנו בראש גרם המדרגות וצופים ברוכב האופניים. ראינו מה הבעיה עם ייצוגים חזותיים מסוימים שהולכים באופן מאוד נחוש נגד נקודת המבט הבדיונית, לדוגמא המונה ליזה שמסתכלת עליך מכל כיוון. בייצוגים קונקרטיים כמעט לא ניתקל במקרים שבהם אין לנו שום נקודת מבט (זוהי דוגמא כמובן לייצוג קונקרטי).

*סכימות– הפשטה חזותית. ייצוגים סכמתיים הם הרבה יותר קרובים לאומנות מופשטת לתצלומים. 

  • עם זאת לא יתכן ייצוג חזותי של דבר-מה ללא שום נקודת מבט בדיונית. 
  • ייצוג מילולי אינו חייב לכלול תיאור של רוכב האופניים האקראי בעיירה היירס בדרום-מזרח צרפת מנקודת מבט כלשהי. (“רוכב אופניים חולף על-פני גרם מדרגות אבן”) – קשה למקם אותנו בתור חווים. התיאורים המילוליים לא אוכפים על הקורא למקם עצמו באופן מסוים באותה עוצמה שייצוגים חזותיים עושים זאת באופן טבעי. הניסיון למקם את הצופה בפרספקטיבה פיזית מסוימת כרוכים בד”כ בתיאורים מאוד מפורטים של המקום ולתאר מה רואים מימין ומשמאל, ואלה הטקסטים הגדושים יותר לקריאה וקשה לקרוא אותם ואנו פחות אוהבים אותם ברומנים ההיסטוריים. טקסטים ספרותיים יותר טובים בלמקם אותנו רגשית במקום סובייקטיבי ביחס להתרחשויות. אז ייצוגים חזותיים עושים את זה בהקשר של קומפוזיציה ועריכה בקולנוע.
  • הכיסא והמקטרת של ואן גוך
    • ניתן לייצג באופן חזותי רק דבר-מה שניתן לראותו, וכל דבר מיוצג כבעל מראה מסוים. 
  • לדוגמא: אני יכול לייצג כסא באופן חזותי, אולם איני יכול לייצג באופן חזותי מחשבה על כסא.  הכיסא והמקטרת של ואן גוך מיוצגים באופן מאוד מסוים. למחשבה שלי על כיסא אין מראה- אנחנו לא יכולים לייצג משהו שלא ניתן לראות אותו 


  • במקרים של רגשות אנו רואים הרבה תחום אפור, בתחומים מסוימים ניתן לייצג רגשות שהם בעלי איכות מופשטת. אבל רגש הוא לא היגיון, אלא הוא משהו שמרגישים. ברעיונות מופשטים, למשל חירות, הייצוגים אינם ייצוגים של חירות אלא ייצוגים של אישה, שקשורה באופן של מוסכמות חברתית לנושא של חירות. אז אלגוריות חזותיות אינן ייצוגים חזותיים של רעיון מופשט אלא של אובייקט שניתן לראותו-  שקשור באופן קונבנציונלי למשהו שהוא מופשט כמו חירות/כבוד/שלום.
  • כמובן, על הייצוג המילולי לא חלות הגבלות כאלו. אני יכול לייצג מחשבות או דברים מופשטים באופן מילולי. ייצוג מילולי כמובן הרבה יותר אפקטיבי בכל מה שקשור לייצוגם של רעיונות מופשטים. אז בניגוד לשפה החזותית, המילולית טובה מאוד בלייצג רעיונות מופשטים. החזותי הולך באופן מאוד מובהק לכיוון של הקונקרטי/הפיגורטיבי.
  • (אלגוריה חזותית אינה ייצוג חזותי של רעיון מופשט!)
  • למרות שאין הכרח שייצוג חזותי של דבר-מה יהיה בעל מראה כזה או אחר, הרי לא ניתן לייצג דבר אחד כבעל מראה של דבר אחר – כלומר מבחינה חזותית, לא ניתן לייצג דבר אחד כבעל מראה של דבר אחר מבחינה חזותית. נחשוב על מטאפורה חזותית, כמו המלך הצרפתי שהופך לאגס. יש שם שני ייצוגים חזותיים, אחד של מלך והשני של אגס, ואנו רואים את שלבי המעבר ביניהם. הדוגמא הזו מדגימה את המגבלה הזו שלא ניתן לייצג את המלך כשאתה מצייר אגס, כלומר אגס יכול לייצג מלך אך רק באופן שהוא אלגורי, אם אתה רק מביא את האגס ושם אותו על השולחן ואומר שזה המלך ואנו מסכימים על כך. זה ייצוג שאינו חזותי אלא קונבנציונלי לחלוטין. 
  • ייצוג חזותי לאחמדינג'אד

אם אנו רוצים לייצג חזותית את אחמדיניג’ד הוא צריך להיות דומה לאחמדינג’אד. חנוך פיבן לוקח חפצים מהיומיום ויוצר חזות שהיא דומה באמת לאובייקט.

  • אני יכול לייצג באופן חזותי את נשיא איראן באורח מוגזם, קריקטורי. אולם, איני יכול לייצג את נשיא איראן כבעל מראהו של ברק אובמה באורח בלעדי, משום שאז זה יהיה ייצוג חזותי של ברק אובמה ולא של מחמוד אחמדינג’אד. – קריקטורות חודלות להיות קריקטורות ברגע שהן מייצגות משהו שלא דומה למה שרצינו. 
  • גם כאן לא חלה הגבלה עקרונית כזו על הייצוג המילולי. – אנחנו יכולים באופן מילולי לייצג בצורה מאוד מגוונת אנשים, למשל קללות: החמור הזה, ועוד המון אפשרויות. אז כשאנו רוצים לייצג בנאדם, לא חלה הגבלה מהסוג החזותי כשאנו משתמשים בשפה.
  • בשביל להבין ייצוג חזותי של דבר-מה עלינו לדעת כיצד הדבר המיוצג נראה
  • כדי להבין כי זהו ייצוג חזותי של וודי אלן, עלינו לדעת כיצד וודי אלן נראה. – ואז אנו רואים את הדימיון או לפחות את ההיבט של וודי אלן באוסף הזה של החפצים.
  • לכל הפחות, כדי להבין כי זהו ייצוג חזותי של גבר ממושקף, עלינו לדעת כיצד נראה גבר ממושקף. – להבין בקווים כלליים כיצד נראה ראש מקריח של אדם ממושקף. למי שאין את היכולת להרכיב את הגשטלט הזה לזהות פנים הוא לא יראה פה את וודי אלן או בכלל פנים.
  • גם כאן, לא חלה מגבלה דומה על הייצוג המילולי. מאחר וביכולתנו לייצג מילולית רעיונות מופשטים, אין כל הכרח (או אפילו מובן) לכך שעלינו לדעת איך דברים נראים על מנת להבין ייצוגם המילולי. – במובן מאוד מובהק, כשמדובר על רעיונות מאוד מופשטים, כמו מושגים פילוסופיים (למשל הנצח, או האיינות – זה שאין כלום), לא יכול להיות לנו מושג איך הם נראים, וכל ניסיון להמשיגם  מבחינה חזותית לוקה בהבנה של המושג.
  • עם זאת, ייצוג מילולי של מראה של דבר-מה עשוי להיות מסורבל ולא יעיל.

 

ייצוגים חזותיים

איננו זקוקים ליותר מאשר ידע בסיסי לגבי איך דברים נראים בתמונות על-מנת להבין ייצוגים חזותיים – זה נכון בכל מה שקשור לייצוגים חזותיים (גם בפסיכולוגיה של התפתחות זה ידוע). ילדים לומדים את ההבחנה בין ההורים שלהם המקוריים לבין ייצוג שלהם (תמונות). ההבחנה היסודית הזאת בין תמונה למה שאינו תמונה (אורגינל) היא מיידית, ומבחינה זו ניתן לומר שמבחינה התפתחותית, ההבנה של תמונות היא קלה מאוד ואנחנו מיסודינו כשירים לקרוא וללמוד שפות ויזואליות

  • ככל שיש לנו היכרות כללית עם ייצוגים תמונתיים, כלומר ברגע שביכולתנו להבין תמונה אחת בלבד, אנו בעצם כשירים להבין את כל התמונות (כל עוד אנו יודעים כיצד הדברים המיוצגים נראים).
  • מבחינה זו, ייצוגים מילוליים מגוונים הרבה יותר )תיאורים מילוליים, מטאפורות, אונומטופיאות, נוסחאות מתמטיות וכיו”ב( וכך גם המיומנויות הנדרשות להבנתם. – השימושים השונים שאנו עושים לתיאור, גם אונומטופיאות, מילים שהצליל שלהן מייצג את מה שהן מייצגות (רשרוש, צלצול וכו’), ועד שפות מופשטות כמו לוגיקה, מתמטיקה, שפת מכונה. דבר מובהק לגבי ייצוגים מילוליים הוא שצריך ולוקח זמן ללמוד אותם. 

 

שתפו את המאמר
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
מאמרים נוספים
יועץ שיווק באינטרנט

מיתוג מחדש

אחת הסיבות שעסקים רבים נכשלים בתחילת הדרך יכולה להיות קשורה למיתוג שגוי של העסק ושל המוצרים והשירותים שלו. למעשה מיתוג עסקי מקצועי יכול להטיס את

קרא עוד »
מדוע אתם חייבים רימרקטינג

מיתוג לעסק חדש

הקמת עסק חדש והבאתו לידי הצלחה זה לא דבר פשוט. מעל 95% מהעסקים החדשים שנפתחים נסגרים בתוך 5 שנים ולעתים אף בהרבה פחות זמן מכך.

קרא עוד »

מיתוג מוצרים

לא פשוט להכניס מוצר חדש לשוק. ברוב התחומים סביר להניח שיש מוצרים אחרים עם תכונות דומות או שעושים עבור הלקוחות אותו דבר או כמעט אותו

קרא עוד »

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792