מה ואיך תציג ללקוח?  תקשורת חזותית – ידיעה וייצוג חלק א’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

 

הקשר בין ייצוג וידיעה 

האופן שבו אנו מייצגים את העולם (מה שאנו עושים כשאנו יוצרים לעצמנו דימויים חזותיים) לבין הדרך שלנו להבין את העולם שסביבנו. עשייה/צריכה ותקשורת של תמונות היא צורך מאוד טבעי שיש לאדם.

התמונה של רנה מגריט- המצב האנושי

ניתן לראות משהו שמפריע בה לעין. אם נתייחס לקנבס של מגריט, ובתוכו מצויר עוד קנבס, עוד תמונה. רואים שם מציאות שנשקפת מבעד לחלון, המציאות בקנבס בתוך התמונה רציפה לחלוטין עם המציאות שנשקפת מהחלון. היינו רוצים לעשות את ההבחנות הללו בין העולם לבין הייצוג של העולם. המחשבה שאין פער אפיסטמי, פער בין הייצוג של הידיעה לעולם לבין העולם מפריע לנו ולכן זה נקרא המצב האנושי. כלומר מצב שבו אנו נמצאים בין המציאות לבין העולם. 

נשאלת השאלה מה היחס בין המציאות כפי שהיא מיוצגת לעולם (בתמונה)?  רואים שיש בעיה בין היחס שבו היא מיוצגת בתוך הציור לאופן שבו היא מיוצגת בציור. מגריט מבקש מאיתנו לחשוב באיזה תנאים אנו מסוגלים לחשוב על משהו(על ציור) שהוא באמת מציאות או שהוא באמת קיים בעולם. הוא בעצם אומר שמה שאנחנו רואים הוא בדיוק מה שקיים, וזו בעצם הבעיה. אם ניקח ברצינות את הרעיון הזה של what you see is what you get, נישאר כלואים בתוך התמונה, ואז היכולת שלי להבדיל ולהבחין עקרונית בין המציאות לבין מה שבתמונה היא בלתי אפשרית. התמונה מציעה אתגר לנסות לחשוב בצורה יסודית יוותר את היחס שבין ייצוג וידיעה.

  • בתחום האסתטיקה מקובל להתייחס לייצוג כאל יחס התכוונות ( intentional relation ) אשר מניח קיומו של מערך מושגי מאד מסוים. ראשית, ישנו יוצר הייצוג   ( “האמן”) ובנוסף ישנו גם קהל, אשר מבין כי מדובר בייצוג.
  • הגדרה: X (לדוגמא: תמונה) מייצג את Y (לדוגמא: אובייקט, אדם, התרחשות וכיו”ב) אשר היוצר (“האמן”) התכוון לכך ש- X יחליף במובן מסוים את Y, וכאשר הקהל מכיר בכך ש- X נועד להחליף את Y.  אם נחליף תמונה ופרח למשל, אז זה עושה היגיון. התמונה של הפרח מייצגת את הפרח כאשר הצייר התכוון לכך שהתמונה במובן מסוים תחליף את הפרח, וכאשר קהל מסוים מכיר בכך שתמונה של הפרח נועדה להחליף את הפרח. כלומר זה גם דורש מהנמענים להבין שההחלפה הזו קיימת ואת הפונקציה שלה.
  • הפניה אל כוונת היוצר נועדה להוציא מכלל אפשרות מקרים של ראיית-היבטים וכן מקרים חריגים של תפיסה אבנורמלית (לדוגמא: The man who mistook his wife for a hat). ייצוג קשור מאוד לנסיבות האנושיות שבהן אנו נמצאים בסוג של תקשורת: יוצר, קהל, ואיזשהו יחס התכוונותי מוגדר באופן פורמלי וברור. גם כסף הוא בהחלט ייצוג, ועוד יותר מכך, צ’יק. לכן ברור לחלוטין שפיסת הנייר הזאת מחליפה משהו. וכדאי גם לדעת את ההבדל בין כסף שהוא לגיטימי ואמיתי לבין כסף של מונופול. ז’יטונים של פוקר מייצגים כסף בקזינו, אך לא מחוץ לקזינו למשל. כשאנו מדברים על ייצוגים אנו מדברים על איזשהו SETUP שקיים במוחו של כל בנאדם. ייצוגים מהסוג הזה לא קיימים אצל בעלי חיים, למעט קופי אדם שמסוגלים ללמוד ייצוגים.

למעבר לחלק ב’

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792