תקשורת חזותית- השאלות הבוערות

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

כל מה שניתן ללמוד מתמונה 

מה תפקידם של דימויים חזותיים בתהליכים קוגניטיביים? מה היחסים בין תמונה למציאות? מה מקור כוחם של דימויים חזותיים? מהם ערכים אסתטיים? מה הופך תמונה ליפה? האם הערכה אסתטית היא חלק מהותי מן המפגש שלנו עם העולם? האם הערכה אסתטית האי סובייקטיבית בלבד?

צילום אישה מהנשיונל ג’אוגרפיק

מה ניתן ללמוד ממנה? אפשר ללמוד מהתמונה ולא רק מהטקסט. גם התמונה מעבירה מידע מעניין, מידע שאפשר לקבל רק מתיאור. אפשר ללמוד על התרבות שבה התמונה צולמה, על הקושי של הנשים באפגניסטן (במיוחד לאחר הצילום הנוסף אחרי ה-10 שנים). רק התמונות והדימויים מעבירים המון מידע. אך, בלי מידע קודם, בלי הקשר לא ניתן לחלץ מידע מהצילום.

הציור של בוטיצ’לי (פירנצה, הרנסנס)- האם גם מהציור שלו אפשר ללמוד?  אכן. אפשר ללמוד על מודל היופי הנשי באותה תקופה. האישה שמופיעה אמורה להיות סמל היופי באותה תקופה, היא הייתה ידועה ביופייה בכל העולם. היום לא הייתה נקרית כ- יפה. ייצוג העירום מציג לנו את אופי התקופה. אפשר ללמוד על התקופה מעצם התעוזה של הציור. ברנסנס התרבות הפכה להיות יותר מתירנית. 

הציור של פיקאסו- מציגה תקופה של שבירת מוסכמות. אפשר ללמוד על התרבות שקיבלה בחיוב רב את התמונות “המוזרות” של פיקאסו.

  • תהליכים קוגניטיביים- תהליכים שמתרחשים במוח, במחשבה, בתודעה. בתהליכים של למידה על המציאות מה התפקיד של תמונות? 

תמונות נחרטות במחשבה ובזיכרון הקולקטיבי. תמונות עובדות עלינו באופן קוגניטיבי- הופכות לסמלים ונחרטות אצלנו בזיכרון.

  • יחסים בין תמונה למציאות- התמונה לא מציגה תמיד את המציאות. תמונה היא נקודת מבט של המצלם/ הצייר. תמונה לא תמיד משקפת את המציאות- אז איזה סוג של יחסים יש שם? תמיד נוטים לחשוב שתצלום ישקף את המציאות לעומת ציור שבודים מהראש.
  • מה מקור כוחם של דימויים חזותיים? צריך לנתח את העוצמה של הדימויים החזותיים.
  • ערכים אסתטיים? אחד הערכים האסתטיים הוא מושג היופי.
  • מה הופך תמונה ליפה? יופי הוא לא הערך האסתטי היחידי. סימטריה הוא גם. בתקופות הקדומות ניסו להגדיר את הנוסחה ליופי- האם באמת יש נוסחא ליופי אנושי?
  • האם הערכה אסתטית היא חלק מהותי מן המפגש שלנו עם העולם? עד כמה ובאיזה מובנים אנחנו שופטים דברים כיפים?
  • האם הערכה אסתטית היא סובייקטיבית בלבד?

 

מעגל התקשורת החזותית

“מה שאנחנו חווים ומה שאנו זוכרים אלה תוצרים של נפש החושבת באופן פעיל..”

המשגים מרפים ומזינים זה את זה. אף אחד מהמושגים לא עומד בפני עצמו, כל אחד מהמושגים מושפע ממושג אחר. לדוגמא: לחוש. אנחנו לא חשים רק במה שבא עם החושים שלנו. המעגל מדגיש שהדברים שאנחנו חשים משפיעים עם הבחירות שלנו, אנחנו בוחרים מהעולם הרחב של תפיסות החושיות במה להתמקד. לתפוס- מתוך הדברים שנראים לנו מול העיניים אנחנו בוחרים מה לראות, התפיסה היא מ שפיעה על מה מהדברים שתפסנו ישארו לזמן ארוך, מה אנחנו חשים. 

אנחנו זוכרים חלק ממה שאנחנו תופסים ואחנו לומדים בעזרת הדברים שאנחנו זוכרים. מה שאנחנו יודעים משפיע על מה שאנחנו חשים.  הידע משפיע על מה שאנחנו חשים- כשאנחנו יודעים טוב יותר זה משפיע על החושים שלנו. “ככל שיודעים יותר- רואים יותר” ” השאלה אינה על מה אתה מסתכל אלא מה אתה רואה”.

 

קולין ליאס: “הערכת האמנות”

באילו שאלות ליאס עוסק?

  • מבחינים בין שני מושגים: שיפוטים אסתטיים ושיפוטים לא אסתטיים. הנקודה שלו לדעת להבחין בי שני דרכים לבחון את העולם- אסתטי ולא אסתטי.
  • אילו נימוקים ניתן לספק לשיפוטים אסתטיים?
  • האם שיפוטים אסתטיים הם אובייקטיבים? 

מהן הטענות המרכזיות שלו?

  • תכונות אסתטיות יש לתפוס במישרין- את התכונות האסתטיות צריכים לתפוס במישרין- להבדיל מלתפוס מיד שניה- לפגוש פנים אל פנים את הדימוי. טענתו שאי אפשר לחוות חוויה אסתטית על ידי זה שמישהו סיפר לי עליה. צריך להיות מפגש מידי, בלתי אמצעי עם הדבר.
  • לאחר שתופסים אותן במישרין, ניתן להסביר תכונות אסתטיות באמצעות פניה לתכונות הלא אסתטיות. אחרי שתופסים תמונה, אפשר להסביר לדוגמא למה היא יפה. א]פשר להסביר שיפוט אסתטי אבל לא להוכיח אותו.
  • למרות שלא ניתן להצדיקם, שיפוטים אסתטיים אינם סובייקטיביים. אי אפשר לספק נימוק מלא לשיפוט, ולמרות זאת השיפוט שלי הוא לא לגמרי סובייקטיבי.

עם מי ליאס מתווכח?

  • עם פורמליסטים הטוענים כי ניתן להוכיח שיפוטים אסתטים באמצעות פניה לשיפוטים לא-אסתטיים.
  • עם מי שטוען שמאחר ושיפוטים אסתטיים לא ניתן להצדיק, הרי שסובייקטיביים בלבד.

 

פרנק סיבלי שלושה סוגים שונים של שיפוטים

שיפוטים לא-אסתטיים )פיזיקליים(: קביעה של עובדות פיסיקאליות שונות על – זויות, הבדלי צבע, תיאור פשוט של אובייקטים.

  • בתמונה יש סירה קטנה.
  • בתמונה יש כתמים גדולים של צבע.
  • בתמונה יש ניגודי צבעים משמעותיים.
  • הסימפוניה כתובה במי במול- גם במוסיקה יש אסתטיקה, והשיפוט הזה הוא פיסיקאלי.

שיפוטים אסתטיים- חוויות שצרכן חווה במפגש עם התמונה

    • האווירה בתמונה מאיימת.
    • הציור משרה אווירה שלווה.
  • המוסיקה נוגעת ללב.
  • הסרט משעשע מאוד.

 

החוויה האסתטית היא חוויה אנושית.

**מחשב לדוגמא לא יכול להבין שהתמונה היא קודרת.

חווית אסתטית היא חוויה שאנחנו מרגישים- מה האובייקט גורם לנו לחוש.

דימוי חזותי- להגיד שהדימוי החזותי הוא מאיים/ מרגש זה שיפוט אסתטי.

 

פסקי-דין כלליים

הם גם שיפוטים אסתטיים, אך יש הבדל בין לקבוע שיפוט לבין לחרוץ משפט על ערכו האסתטי הכללי של דבר.

נשען על השיפוט האסתטי ובסופו של דבר קובעים מה העמדה לגביו.

  • הציור הזה הוא יצירת מופת.
  • הספר הזה חסר ערך של ממש.

 

שיפוטים פיזיקליים                                               

  • ניתנים למדידה 
  • לא דרושים שום כישורים מיוחדים
  • יש הסכמה כללית 
  • ניתנים להצדקה 
  • אובייקטיביים- שיפוטים פיסקאליים הם אובייקטיביים.

 

שיפוטים אסתטיים

  • לא ניתנים למדידה                                                  
  • דרושים שיפוט טעם וכושר הבחנה- כדי לחוות צריך גם רגישות/ טעם שיספקו לי את ההרגשה.
  • אין הסכמה כללית
  • לא ניתנים להצדקה 
  • ???? לא אובייקטיבים ולא סובייקטיבים

**הצדקה- להיות מסוגלים לתת הוכחה לקביעה. נימוק מלא/ הצדקה מלאה. האם יש משהו ביצירה שיכול להוכיח שהוא זה שאחראי לתגובה הרשית- ואפשר להוכיח את זה לאחרים שזה נמצא שם. הטענה הבסיסית שאי אפשר להוכיח בצורה מלאה.

**הסכמה לא כולם מסוגלים לשפוט אסתטית, לשם כך צריך טעם.

 

אולי יעניין אותך גם –

ידע מוסרי ונרטיב – כמה דוגמאות קולנועיות

תוכן עניינים

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 077-9972792