איך לשכנע באמצעות קומפוזיציה – התכונות האסתטיות-פורמאליות (צורניות) – חלק א'

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn

קודם כל: קומפוזיציה

היא תכונה אסתטית. זה לא הסידור הצורני זה האפקט של הארגון הצורני של המרכיבים ביצירה. איזה תוצאה יש לארגון המרכיבים ביצירה.

הקומפוזיציה היא האפקט שנוצר בעקבות הארגון הצורני ש המרכיבים ביצירה.

דוגמא לשאלה: האם קומפוזיציה היא תכונה פיסיקאלית? התשובה היא לא!

היא תכונה אסתטית בגלל שאופן ארגון ביצירה משפיע על החוויה האסתטית שלנו שהיא הקומפוזיציה.

דוגמא: נרקיסוס של האומן קרווונו

צייר שצייר את נרקסיסוס (העלם היפה בעולם, כלכך יפה שהוא לא אהב אף אחד מעצמו והוא הסתכל בנהר על עצמו, הוא רצה לנשק את בבואתו בגלל שהוא כזה יפה ונפל לאגם וטבע). הוא מצייר את נרקיס רוכן לאגם- ובדמות שלו מואר הידיים שיוצר עיגול, דרך ההשתקפות בנהר זה יותר עיגול. והעיגול נראה כמו מראה, והוא אומר שכולנו נרקסיזם, כי אנחנו מסתכלים למראה. דרך הקומפוזיציה הוא אור- גם אתם נרקיסיסטים.

אסתטיקה היא גם הבנה של רעיון- לקלוט מה קורה בתמונה.

צריך להבין את הקומפוזיציה כדי לחוות את התכונה האסתטית.

המושג "קומפוזיציה" מתייחס במובן הכללי ביותר למבנה וארגון של מרכיבי התמונה השונים. בדרך כלל השימוש במושג הוא ניטראלי מבחינה ערכית. אנו משתדלים לדבר על זה בהקשרים שהם נטולים מובן ערכי (למשל כזה שקשור לרגש). כלומר נרצה לדבר על קומפוזיציה בנפרד מהיכולת של הקומפוזיציה לייצר אצלנו איזשהו רגש. תמונה שאין לה איכות קומפוזיטורית משום שהיא לחלוטין אקראית מבחינה חזותית (כמו למשל שלג בטלוויזיה / רעש לבן). אם זו התמונה, אז אפשר לומר שקשה מאוד לייחס לה איכויות אקספרסיביות. אולי הדבר הכי טבעי לייחס לשלג לבן הוא סוג מסוים של קהות רגשית, numbness. אם נרצה לעשות עבודה ויזואלית ונרצה לייצג איכות של קהות חושים/אדישות, יכול להיות שזה הויזואל שיתאים.

  • תנאי לוגי יסודי לקומפוזיציה חזותית הוא קיומה של מסגרת או תיחום, אשר למעשה מכונן את מערכות היחסים הקומפוזיטוריות הספציפיות בתמונה הנתונה. התנאי הזה שלכל תמונה יש תיחום הוא שמאפשר לנו לדבר על קומפוזיציה. אלא אם כן נרצה לדבר על בית וסביבתו אז נוכל לדבר על קומפוזיציה אך בדי מיונינו עשינו תיחום. בלי מסגרת/תיחום אי אפשר לדבר על קומפוזיציה, כי היא מתקיימת וניתנת בתחום מסויים של ייחוס, היכן שהתמונה מסתיימת.
  • המובן הקלאסי של המושג "קומפוזיציה" מתייחס גם להיות התמונה מכלול אורגני שלם. לפיכך, קומפוזיציה מתייחסת לפרופורציה ולהרמוניה בין חלקיו של השלם האסתטי. כאשר אנו מדברים על האיכות האסתטית של קומפוזיציה, בניגוד לאיכות האקספרסיבית, כאן מדובר באיכות הוליסטית/כוללנית. התמונה היא סוג מסוים של מכלול שערכו הקומפוזיטורי עולה על הסכום הכולל של חלקיו. ברגע שאנו מזהים סמיילי כמשהו שניתן להתייחס אליו, זה משום שהאיכות הקומפוזיטורית היא הרבה יותר מסכום החלקים, ולכן הרבה פעמים כשאנו מדברים על קומפוזיציה אנו מדברים על מונחים הוליסטיים/כוללניים כמו פרופורציות והרמוניות, יש איכות כוללת שבאה לידי ביטוי במערכות היחסים השונות שהיא מתקיימת. מערכות היחסים האקטואליות יוצרות איזשהו שלם פרופורציונלי
  • קומפוזיציה יכולה להיות עניין אקראי, אך בכל מקרה היא מעניקה משמעות לתמונה.הבחירה בתמונה בעלת קומפוזיציה מעניינת יותר, היא ביטוי לשיפוט אסתטי.

קונצרט עם הכנר ג'ושוע בל בפסטיבל "בעיקר מוצרט" בניו יורק, 2010

(תצלום שפורסם בעיתון "ניו יורק טיימס")

 

דוגמא לכך שכשאנו מדברים על תכונות אסתטיות אנחנו לא מדברים רק על אמנות. הנה למשל משהו שהופיע בעיתון הניו יורק טיימס. היתה ביקורת על קונצרט עם הכנר ג'ושוע בל. הוא ניגן בפסטיבל mostly Mozart בניו יורק והיתה ביקורת וצלם העיתונות צילם והתמונה התפרסמה כחלק מהביקורת, והשאלה היא שוב זו: אנו יושבים כעורכי העמוד בניו יורק טיימס, מקבלים 3-4 פריימים שונים, של שניה לפני ושנייה אחרי התמונה שאנו רואים פה, כי הצלמים מצלמים על אוטומט. למה נבחרה דווקא התמונה הזאת? כל התמונות מראות את הכנר והפסנתרן מבצעים את היצירה, אז למה דווקא התמונה הזו נבחרה? לדעתו של גוטר השיפוט האסתטי הוא מאוד צורני ומתקבלת מערכת יחסים גיאומטרית בין ג'ושוע בל שמושך כינור, הכנף של הפסנתר ומחוות היד של המנצח, אז שנייה לפני ושנייה אחרי זו היתה קומפוזיציה אחרת ומה שקיבלנו כאן נראה הרבה יותר טוב, ויש חיבור בין השלושה, ואת חדוות הנגנים. אז הנה דוגמא שגרתית שיכולה להופיע גם בעיתון של היום ומחר, שבה השיקול האסתטי קשור לתכונה אסתטית מאוד מסויימת והיא התכונה של קומפוזיציה.

 

תכונות אסתטיות מסוג אחר. יש לקומפוזיציה אופי שהוא צורני, כלומר איזשהו ביטוי למורכבות של הדימוי הויזואלי עצמו, ולכן אנו משתמשים במילה קומפוזיציה, to compose, להלחין. זה ליצור לחן, מנגינה, ו-to compose זה ליצור משהו מורכב. ליצור קומפוזיציה זה לקחת אלמנטים או להתייחס למכלול שמורכב מאלמנטים שונים שמקיימים ביניהם מערכת יחסים צורנית (דבר נמצא ליד/מאחורי דבר), כאן אנחנו לא מדברים על הבעה אלא על סוג של פריסה / layout בחלל התמונתי של אלמנטים שונים.  זה קומפוזיציה, בהקשר של המבנה והארגון של מרכיבי התמונה השונים.

**יש מקרים של סימטריה או שאנו יוצרים סימטריה כשאנו יוצרים את ה-cropping של התמונה. מה שמניע אותנו לבחור את התמונה הזו הוא שיקול אסתטי שהוא צורני לחלוטין. 

להמשך קריאה, לחץ כאן

שתפו את המאמר
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
מאמרים נוספים

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 03-5361513