ידע מוסרי ונרטיב – כמה דוגמאות קולנועיות

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn

 

נראה איך לאורך נרטיב מסוים נעשה  ניסיון לעדכן את הדימוי החזותי של הפיהרר

הדימוי החזותי של הפיהרר, מתוך הסרט ''ניצחון הרצון''

התמונה בצד שמאל למעלה לקוחה מתוך הסרט "ניצחון הרצון", ואנו מכירים את הנרטיב שמתוכו היטלר מופיע בסרט. איך היטלר מגיע שם לכנס? ה-aerial shot הזה שבו היטלר יורד מהעננים כמו אל שיורד להציל את האומה.הברקה של לני ריפנשטאל. הנרטיב הוא ייצוגו של היטלר כסוג של אל שבא להושיע את האומה הגרמנית. בנאומים שלו גם מעמידים אותו במרכז עם כל הכרזות מסביב. גם הקול המאוד צורמני שלו זה דבר בלתי נפרד. 

הסרט "ניצחון הרצון" בנה את היטלר כיוצר דמות אופראית שהיא גדולה מהחיים, של אל שבא להושיע את גרמניה מתקופה מאוד קשה מבחינה כלכלית ופוליטית. דוגמא מאוד מעניינת כיצד באמצעים טכנולוגיים אפשר להפקיע את דמותו של היטלר מן הנרטיב של ריפנשטאל. דרך מאוד אפקטיבית לעשות זאת היא ע"י ניטרול המימד של נרטיב בכלל. אמרנו שנרטיב זה סוג של פריסה, unfolding, אז דרך לעצור זאת היא ליצור לופים. 

כשאנו מדברים על מלחמות של נרטיבים, ברור שיש נרטיבים שלא מסתדרים טוב אחד עם השני. הסצינה של צ'פלין עם הגלובוס נותנת לדמות מעורבות רגשית שהיא לא נוחה בכלל. 

דוגמא נוספת היא וולט דיסני שאמנם לא אוהב יהודים גדול, אבל יחד עם שאר האנשים בתעשייה ההוליוודית נרתמו למאמץ ההסברתי האמריקאי. סרט מ-1943 בשם der fuehrer's face, הפנים של הפיהרר. דוגמא כיצד לוקחים את הפנים של היטלר ומשתמשים בזה כדי ללעוג להם, יש את פניו על שעון הקוקיה והבגזים וגם להיטלר היו פנים של היטלר עד הרגע שהוא מצדיע במועל יד לפסל החירות, שזה לדעתו של גוטר רגע מאוד מורכב ולא מובן מאליו. **יש פה ראיית היבטים שאולי וולט דיסני לא רצה.

אולי יעניין אותך גם – עיצוב מסרים

שתפו את המאמר
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
מאמרים נוספים

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 03-5361513