תקשורת חזותית – ייצוג וידע   איך למנף את העסק שלך בעזרת הבנה ושימוש בתקשורת חזותית חלק ב'

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn

לקריאת חלק א', לחץ כאן

ידע מקדים וחשוב – מדיום ותוכן

  • מדיום: היא מילה בלטינית שמשמעותה תווך. אמצעי. דבר מה שנמצא ביו שני דברים אחרים. כל דבר יכול להיות מדיום אם הוא נמצא בין שני דברים, מתווך. מדיום מכתיב את הדרישה למושג תוכן.
  • תוכן: זה מה שמועבר מצד אחד לצד אחר. אי אפשר להעביר משהו אם אין שם שום דבר. 
  • זיהוי ואפיון של המדיום הוא תמיד יחסי לצדדים שמתווכים על ידי המדיום. מדיום הוא מושג יחסי. המדיום קשור להיבט התרבותי והחברתי הנרחב שבתוכו המדיום נמצא.
  • שני מושגים/היבטים שקשורים במושג אסתטיקה הם: "אדישות המדיום" ו"מובחנות המדיום"
  • "אדישות המדיום"- הרעיון שניתן להעביר תוכן זהה באמצעים שונים. כאשר ניתן להעביר את אותו תוכן/ את אותו מסר באמצעים שונים. המדיום שבו אנחנו משתמשים הוא אדיש/ לא רלוונטי לתוכן. המדיום לא תורם דבר או משפיע עליו באיזשהו אופן.  (לדוגמא- גבר שולח לאשתו תקני קוטג בהודעת טקסט או שולח לה תמונה של קוטג.
  • "שונות המדיום"- ייחודיות המדיום. הרעיון שהתוכן הוא במידה מסוימת ביטוי למדיום שנושא אותו. המדיום הוא חלק בלתי נפרד מן המסר. את אותו רעיון/ אותו מסר יהיה בלתי אפשרי להעביר בצורה אחרת. 

 

אדישות המדיום או שונות המדיום? – איך תבחר להעביר ללקוח את המסר כך שייקלט בצורה הטובה ביותר

 

המאפיינים של המדיום הם תלוי הקשר.

אדישות המדיום- המאפיינים הייחודים של המדיום לא משפיעים על התוכן.

שונות המדיום- ההבדלים הספציפיים בין המדיומים הם קריטיים בשביל המסר, בשביל להעביר רעיון מסוים.

לפעמים הבחירה במדיום הן קריטיות כדי להפיק את הרעיונות והניואנסים שרוצים להעביר.

שונות המדיום היא הקריטית ללימודי התקשורת. המקום שבו האפקט תלוי בצורה מובהק באיכויות ובבחירות האסתטיות שנעשות ביחס למאפיינים של המדיום.

ניתוח התמונה של אובמה – קלוז אפ לשונות ואדישות המדיום

שערוריית עמוד השער של אקונומיסט (2010)

הנחת אדישותו של המדיום מגבילה את מושג התוכן הרלבנטי, בדוגמא- זיהוי אדם כאובמה. בסופו של דבר, רעיון אדישות המדיום הולם יותר הקשרים טכניים.

נקודה למחשבה: "האם המדיום הוא המסר?" מכך משתמש ששונות המדיום יכולה להביא לאינקומפטיביליות של מדיומים שונים. בסופו של דבר הרעיון של מקלוהנס נוטה להביס את עצמו.

מבחינת שונות המדיום– אומן הגרפיקה לקח את הרקע בתמונה, ואת החזית והשתמש במדיום הגרפי, ובדו מימדיות בשביל לאחד את הרקע והחזית. האומן יצר מסר של זהות בין האיש לבין הערים והסמליות של האומה האמריקאית- הדגל האמריקאי.

*הוא שינה את העניבה של אובמה- כי בד"כ אדום זה צבע של רפובליקנים.

האומן התאים את הפוסטר לצרכים של הקמפיין של אובמה. התמונה המקורית של אובמה- מציגה אדם אפרו-אמריקאני שמסתכל, או חושב. מטרת הקמפיין הייתה להציג מסר ברור- והפוסטר מציג דגל אמריקאי, וזווית צילום עם הבעה של – העתיד האמריקאי.

בפוסטר אנחנו לא צריכים לנחש מהי ההבעה של אובמה-יש את המילה תקווה.

השונות של המדיום "צובעת" את המסר. מבחינת האפקט של הפוסטר, המדיום הוא בחירה יותר נכונה למטרת הקמפיין. 

אדישות המדיום הייתה- אם היה צורך רק לזהות את אובמה.

ניתוח תקיפת חיל האוויר הישראלי בבירות: התצלום "המבושל" של עדנאן חאג' כפי שפורסם ע"י רויטרס:

התצלום אחרי המניפולציה לא מייצג את המציאות כפי שהיא נחשפה במקור. הפער בין המציאות כפי שנחפשה והמציאות כפי שנראתה אחרי המניפולציה של פוטושופ- לפעמים תמונה טובה שנערכה שפוטושופ מעבירה את המסר הרבה יותר טוב. התמונה הערוכה אפקטיבית יותר- העיצוב הוויזואלי של התמונה מושך ומסביר יותר את המסר. השימוש בתמונה יותר נכון למטרת העברת המסר.

הרעיון של עיצוב אסתטי של תמונה הוא לא פשע הוא הדבר שמאפיין צלמים/ צירים שמייצרים דימויים.

אנחנו חושבים על תצלום חדשותי בד"כ כ"אדישות המדיום"- למרות שכמו במקרה הזה המדיום לא היה אדיש, אלא עוצב. ולפעמים יש את הצורך לשנות את התצלום.

עוד אחד להמחשה

שערוריית עמוד השער של האקונומיסט: לפי התמונה- נראה שהנזק זה הנזק לנשיאות של אובמה. השער נראה כמו התנגשות קשה בנשיא. התמונה המקורית של רויטרס כללה עוד 2 דמויות ליד אובמה. במערכת של האקונומיסט- ערכו את התמונה והציאו את האישה מהתמונה. 

הבעיה היא שהתמונה היא מאוד אפקטיבית- היא מעבירה את המסר בצורה מאוד ברורה. האמירה ברמה הויזואלית היא מאוד נוקבת. זה מראה ומדגיש  את הרגישות החזקה של דימויים ויזואליים, ברגע שתמונה חורגת מעבר לגבולות השליטה של הצלם. 

המסגרת מגדירה ומאפיינת את התמונה. לחתיכת תמונה ומרכוז התמונה- מאפיינת את המסר של התמונה. האם המרכוז הוא באמצע או בצד, חיתוך התמונה ומסגורה מעצבת את התמונה

ההסבר של עורכת העיתון מנסה להתיר את הכוונה של העיתון לגבי התמונה. האמירות שלה חושפות שהשיקול שלה בעיצוב התמונה היא כוונה אסתטית שמטרתה להעביר מסר דרך התמונה- המרכוז של הדמות של אובמה.

לפעמים גם לעלות תמונה לפייסבוק- לפעמים אנשים אחרים רואים בתמונה שאתה רוצה לעלות רואים משהו אחר בתמונה. אופק הפרשנויות, הטווח של הפרשנויות יהיה תמיד יורת רחב ממה שהצלם התכוון לו. לעומת הכוונה של הצלם- שהייתה רק כוונה אחת (ולפעמים הכוונה שלו לא רלוונטית).

אולי יעניין אותך גם –

איך לייצר השפעה עמוקה בעזרת ייצוג וידיעה, חלק א', חלק ב', חלק ג'

שתפו את המאמר
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
מאמרים נוספים

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו: 03-5361513