בבקשה תעשו לי לייק !!!

כדי לנתח את משמעות הלייקים בעידן הפייסבוק, יש צורך לחזור כמה שנים אחורה אל המושג תודעה בעידן בו מחמאה, ציון טוב, הישג, תוצאה, פרגון וטפיחה על השכם עשו לנו טוב ולא היה שום פייסבוק ברקע. היינו אנחנו והמציאות.

ואז נכנס הפייסבוק והחדיר סמל חדש, קטן וממזרי שעבור הרבה מאוד אנשים בארץ ובעולם, התגלה כבעל עוצמה אדירה שלא היה כדוגמתה לבנות ולהחיות או להרוס ולפגוע וקוראים לו- לייק.

היד הקטנה הזו בעצם בסה”כ לוגו קטן הפך לסמל האגו, האהדה, התמיכה, הגיבוי, החיבוק, האהבה, הקיום, בלון החמצן של הגולשים ובהיעדרו: דכדוך, דיכאון, דחייה, בדידות ונידוי. אלוהים תעשה שיעשו לי לייקים בבקשה אלוהים.

יש לא מעט מחקרים המוכיחים את תרבות העדר הידוע מכולם הוא המחקר על הכאב משנות ה-70, בו אנשים נדרשו “להכאיב” לאחרים ועשו זאת בצייתנות ללא רבב, מבלי להתנגד, מבלי לשאול שאלות, מבלי גללות אמפטיה לסבלו של האחר.  כוחה של הצייתנות העיוורת, המשמעת וכוחו של העדר.

אז מה עשה לנו הפייסבוק כעדר? הוא נתן לנו ביד סמל ואמר לנו להשתמש בו. אנחנו לא חלקנו על הסמל הזה. לא שאלנו את עצמנו אם הוא צריך להיות או לא, אם אנחנו רוצים אותו או לא? והאם הוא חלק חשוב בקונספט? שהרי המטרה הראשונה של הפייסבוק הייתה להיות רשת חברתית ואז הכניסו לנו גם את הלייק ומה בעצם עשו לנו ? גרמו לנו להיות מעורבים, לקחת חלק, להיות נוכחים, בעלי תפקיד, בעלי קול, בעלי יכולת בחירה, בעלי כוח.

מבחינת פייסבוק אין הצלחה יותר גדולה מדמותו של אותו סמל קטן הגורם לנו לא רק להיכנס לפייסבוק אלא גם להיות מעורבים ונוכחים, לגלוש שעות ולחלק לייקים לכל מי שאנחנו אוהבים, ולא לעשות לייק למי שאנחנו לא אוהבים סוג של נקמה מתוקה וגלויה. אבל שנותנים לייק זה כמו תהליך של קידום בפייסבוק  – זה עובד וזה עובד נהדר.

והחיבור ללייק נוצר מיד. זה כמו אהבה ממבט ראשון, נצחית וחזקה שאיש לא יוכל לה. אנחנו כל כך מחוברים ללייקים שלנו. יש אנשים שזאת הפעם הראשונה שביקשו מהם טובה, והם כל כך שמחים לעשות טובות. הם מרגישים שהם ממש עושים חסדים, שכל לייק שלהם שווה לתרומה….

הלייק נתן כוח לאנשים. כוח להביע דיעה, עמדה או לשלול את האחר, מה שבמציאות לא קרה לכולם, במיוחד לא לחסרי הביטחון אלה שאף פעם לא העזו להצביע בכיתה. פתאום הם הפכו מקובלים בפייסבוק ויש להם נשק חם- לייק.

ויש גם משהו מאוד שוויוני בפייסבוק מאוד נאור ודמוקרטי. לכולם יש את אותו לייק. אין היררכייה, אין מעמדות, אין תארים, אין מצב סוציו אקונומי, אין עשירים ואין עניים. כולם שווים הפייסבוק כמצמצם פערים.

לייק של דוקטור שווה ללייק של אינסלטור, לייק של מורה שווה ללליק של אופה, לייק של מדען שווה ללייק של גנן, לייק של ספרית שווה ללייק של נשיא ארצות הברית.

מחפשים חברת פרסום לפייסבוק? כנסו >>> פרסום בפייסבוק

פרסום בפייסבוק
תוכן עניינים

ליצירת קשר עם יועץ מקצועי השאירו פרטים וניצור איתכם קשר בהקדם:

ליצירת קשר עם יועץ מקצועי השאירו פרטים וניצור איתכם קשר בהקדם:

דברו איתנו

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו או התקשרו:
03-5361513